Barkafjell

Parkeringsplassen ved ferista

Barkafjell ligger i Strand kommune, ikke langt fra Jørpeland. Turen nås nok fra flere plasser, men vi har valgt oss ut å gå fra Åsen som ligger oppe på Heia. Det er ikke mange turer du får så mye utsikt ut av så lite arbeid. Turen bør du så absolutt få med deg.

Etter du har satt fra deg bilen her som du ser på bildet, starter turen med 10 – 15 minutter på vei. Litt oppe i bakken er det satt opp skilt som viser deg vei videre.

Barkafjell skiltet

Skiltet er ikke å ta feil av som du ser, her ved dette krysset er det over på mer naturlig underlag heldigvis. Til å begynne med nok så enkelt, men etterhvert stiger det en hel del. Vi skal jo på topptur og da er det jo ofte slik.

Først skal vi litt nedover og gjennom en port som er satt opp. Videre bort til et steingjerde som vi skal følge 50 til 100 meter. Her har du i grunnen turens utfordring. Her må du ikke gå feil.

Treklossen

Veien deler seg. Og merkingen er, om jeg må få lov å si det, elendig, på dette stedet. Vi gikk feil, og vi var ikke alene om å gjøre det. Når du har fulgt gjerdet disse meterne, skal du skarpt til venstre. Du vil se denne lille «treklossen» litt innenfor. Du skal altså til venstre i dette krysset og gå forbi denne «treklossen» som du ser på bildet til venstre her. Det er avgjørende viktig at du finner ut av dette, ellers havner du på helt feil vei med bare skog og kratt uten noen sti å følge.

Toppen på Barkafjell

Herfra går det stort sett i lett motbakke til du er helt oppe. Det er ikke noen hard tur dette, lang er den heller ikke om du treffer i krysset vi snakket om. Utsikten du får når du ser utover i retning Idse og mot byen er fantastisk. Helt på toppen kan du på baksiden se bratt ned i Jørpeland sentrum også.

Fotturen er gjort på 1,5 time til 1:45 time tur/retur. Legger du inn en god pause på toppen er dette gjort på drøye to timer.

Veien oppover

Hvordan komme hit:  Fra Tau kjører du til Solbakk i retning Jørpeland. Her tar du av til venstre hvor det er skiltet med «Heia». Denne veien følger du nesten til endes på Åsen og parkerer ved ferista som vist på øverste bilde. Her starter turen.

Legg merke til at skiltet får du ikke før du har gått et stykke på veien oppover.

Forhøyningen litt til høyre i bildet er der du må finne rett vei

Nydelig natur

Jørpelandsvågen

Hva har stått her før i tiden tro ?

Jørpeland

Utsikt

Mot Tau

Toppen av Barkafjell 419 m.o.h.

Nydelig vær og utsikt

Mot Idse

Vår i været

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Strand, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.