Hagavatnet og Skinansfjellet

Parkering på Eikeland

Turen til Hagavatnet og Skinansfjellet er ikke merket slik mange andre turer er med rødmerker. Men fortvil ikke, der veien slutter, er det til dels tydelig sti og mange «nødler» som viser vei. (Nødler = steiner som er lagt oppå hverandre som en liten varde). Så det å finne frem her, er ikke vanskelig. Bli med på en tur på Høgjæren. Parkering og utgangspunktet for turen ligger på Eikeland i Hå kommune, bare et par hundre meter før siste gården.

Veiens første del

Som du ser på bildet over, er det god plass for å sette bilen fra seg på plassen med de store trestolpene. Her ser du en vei som går på skrå ned til høyre mot Hagavatnet. Det er denne veien du skal følge fra starten av. Her er det et par gjerdeklyvere å gå over ved ei stengt grind. Etter dette kommer du bort til en asfaltert plass med en lukket tunell inn i fjellet. Det er IVAR som driver anlegget her, da dette fungerer som drikkevann. Vi følger bare veien videre og kommer raskt opp til en demning på venstre side.

Demningen ved enden av veien

Denne demningen skal du IKKE over, vi gikk feil her, men fant fort ut at vi var «på viddene» og snudde. Du følger bare veien videre, og du har nå vannet på din venstre side. Etter en kort stund, er det slutt på veien, her er det en ny demning, denne skal du over. På andre siden starter stien og nødlingen videre.

Det er et lettgått terreng her oppe, flott og oversiktelig, men samtidig også åpent og utsatt for (sterk) vind. Ha derfor godt med klær med deg.

Litt motbakke på slutten, opp til varden

Etter kort tid vil du kunne se varden på Skinansfjellet langt der borte. Vi fortsetter i småkuppert terreng og etter hvert leder stien oss over en ny liten demning, vi gikk turen 15 mars og da var det fortsatt antydning til litt is på vannet.

Siste delen opp til varden er litt i motbakke, men ikke verre enn at de aller fleste vil gå denne med lette skritt. Varden er litt anderledes enn mange andre, tynn, smal og slank, men høy. Den ruver godt i det åpne landskapet.

Varden på Skinansfjellet

Fra toppen har du utsikt over flere kommuner, her er det åpent og utsikten er upåklagelig. Men det blåser godt denne dagen. Alt i alt, en kjekk tur som kan anbefales de fleste. Turen tilbake går samme vei som du gikk opp.

Hvordan komme hit:  Med bil fra Stavanger. Du kjører E39 forbi Ålgård til Bue. Her tar du av i retning Varhaug. Etter noen kilometer kommer du til et kryss hvor skiltet inn til venstre viser «Brusand», du skal inn her. Etter noen kilometer på denne veien, kommer du til avkjørselen, merket «Eikeland». Du skal inn her, kjør drøye to kilometer så får du parkeringsplassen med stolpene på venstre side, som du ser på det øverste bildet. Turen starter ned veien til høyre noen få meter før parkeringsplassen. Regner du tre timer tur/retur på denne turen, så har du rikeslig med tid.

Trolig Lyses anlegg ?

Første dammen som du IKKE skal over

Flott vei å gå på det første stykket

En an dammene

Det blåser og er is i vannet

En del av Hagavatnet

Eksempel på nødlet sti innover

Flere turgåere ute

Høylandsjæren

Litt til høyre for midten ser du varden

Turens mål

Snø i bakgrunnen

Værhardt

Svært tidlig vår 2015

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, , Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.