Hårlandsnibbene (Hårlands Nepane) og Løkjelsvatnhytta

Hårland

Midt i oktober måned tok vi turen rett over fylkesgrensen til Hordaland og Etne kommune. Vi hadde to mål for denne turen, først Løkjelsvatnhytta og så det spektakulære utsiktspunktet Hårlandsnibbene (Hårlands Nepane) Og la det være sagt med en gang, sjelden har jeg hatt så mye gele i kneskålene som etter at jeg krøp opp på disse utsiktsklippene. For det var det jeg gjorde. Det er høyt her, mer enn bildene klarer å fortelle. Men det gikk, jeg kom opp, og for en magisk plass. Jeg bestemte meg, der og da, jeg skal tilbake igjen senere også.

Vi mangler ikke vann

Men la oss starte med begynnelsen. Det er flere veier opp, vi valgte den bratteste og den som trolig krever mest. Ikke at den er lang, for det er den ikke, men den er kanskje ikke for den som ikke har gått i fjellet før. Vi skal opp flere hundre meter på relativt kort distanse, da blir det nødvendigvis en bratt tur.

Starten er fra Hårland et lite stykke ovenfor kraftstasjonen. Ved bilde over, det med skilt og kart på, er det parkering for 4-6 biler.

Stige må man ha

De første 3-400 meterne følger du veien oppover til du kommer til nytt skilt som viser deg ut i heia. Rett etter dette starter stigningene. Du får raskt utsikt for det bærer jevnt og trutt «til værs». Noen partier oppover er så bratte at det ikke ville vært mulig å forsere, hadde det ikke vært for at det er satt ut stiger. Flere plasser må du til å gå i stiger for å komme videre, noe som gjør turen enda mer spennende og interresant. Disse er boltet fast i fjellet, så du trenger ikke være redd for at de vil løsne. Dette er helt trygt.

Løkjelsvatnhytta

Alt etter hvilken form du er i, er du oppe ved Løkjelsvatnhytta etter 1 til 1,5 time. Ei flott turishytte som drives av Haugesund Turistforening. Sikringshytte er også reist, så kapasiteten er nok blitt større etter dette. Hytta ligger idyllisk ved Løkjeldsvatnet og er riktig en perle her oppe. Vannet er regulert, derfor skal du holde deg unna isen på vinteren. Vi møtte flere på turen oppover, noen skulle til hytta, andre reiste der i fra. Det er tydelig at plassen er populær blant folk som liker å vandre i fjellet.

Viktig punkt ved dammen her

Men vi skal videre til utsiktspunktene Hårlandsnibbene. Det som må legges til her, er følgende: Mange lokalt, bruker navnet «Hårlands Nepane» om plassen her, men vi er blitt bedt om å skrive det «Hårlandsnibbene» så da gjør vi det. Hva som er riktig, er da kanskje etter hvem man måtte spørre ? Vi går ikke mer inn i navnediskusjonen. Det er kun 100 meter fra hytta og ned til demningen. Det er herfra det er enklest å finne veien ut til Hårlandsnibbene. Følger du denne anbefalingen, finner du frem.

Ser du nødlingen (vardene)

Akkurat der du vil gå ut på demningen, stopper du opp. Istedefor å gå inn på til demningen til venstre, ser du ut til høyre, ut i heia. Der ser du nødlinger (varder) som leder deg ut til Hårlandsnibbene. Følger du disse, er det ikke noe problem å finne frem.

Fra hytta og demningen bør du regne ca. 30 minutter ut til Hårlandsnibbene, kanskje snakker vi her om en kilometer eller noe sånt ? Når du nærmer deg, ser du disse karakteristiske «tennene» fra baksiden, lett gjenkjennelig.

Hårlandsnibbene

Når du er fremme, vil du se at det ikke bare er en, men flere «nibber, neper, tenner, tunger» du kan gå opp på. For det er det vi snakker om her, du går opp på dem. Har du høydeskrekk, dropper du denne delen.

Sliter du med det, må du bare glemme det med en gang. Det er litt krevende å komme opp, og suget i magen når du står der oppe, på klippene som stikker ut i løse luften, kan ikke forklares, den må oppleves. FANTASTISK !!! Verken mer eller mindre. Punktum.

Vi har vært så heldige å få videreformidle to «Dronefilmer» fra området, og som viser deg fra fugleperspektive hvor fantastisk dette kan være. Filmene er i sin helhet laget av fotograf Svein Egil Økland fra Ølen. Det er han som skal ha æren for at vi kan vise dere filmene. Tusen takk. – Husk lyd.

Hvordan komme hit:  Vi kom fra Stavanger med båt over Boknafjorden til Bokn. Kjør videre til Aksdal og følg E-134 østover til Etne. Etter at du har kjørt  ut av sentrum i Etne, kommer du til et kryss hvor skiltingen til høyre viser mot «Litledalen». Du skal dit. Når du er fremme der, kjører du over ei bru, der deler veien seg til høyre og venstre. Du skal til venstre her, ser du godt etter, ser du et bittelite skilt hvor det står «Hårlandsveien». Dette er en mindre vei som svinger seg oppover fjellsiden til Hårlandsvannet. Følg vannet til endes, kjør forbi kraftstasjonen og videre en snau kilometer, der finner du en liten parkeringsplass og skiltet med navn og kart på. Her starter turen. Det er 2,5 kilometer fra parkeringen og opp til hytta. Ytterligere 1 kilometer fra hytta og ut til Hårlandsnibbene. 3,5 kilometer hver vei altså, 7 kilometer tur/retur. Men husk, det er en bratt tur dette. Tid er alltid vanskelig å angi, da folk er i forskjellig form. 3,5 til 4 timer i ren gangtid kanskje. Men tur og utsikt skal nytes, mat skal man kanskje også ha, så sett av 4,5 til 5 timer, så skal du ha veldig god tid. Det er rødmerket fra parkeringsplassen og opp til hytta. Fra hytta til Hårlandsnibbene er det nødlet (vardet)

Hårland, her starter fotturen

Kraftig Zoomet bilde av Hårlandsnibbene

Klikk på kartet for større visning. Rødt punkt, parkering. Blått punkt, hytta. Brunt punkt, Hårlandsnibbene.

Kart over området

Her oppe forlater vi veien til fordel for terrenget

Vann mangler vi ikke på turen

Skilting og merking er helt utmerket

Stien er tydelig

Trapper i heia

Jeg sa at vi ikke manglet vann 🙂

Første stige

Zoomet bilde av nibbene igjen. Sola ville også være med

Det er blitt høst

Etne på sitt fineste

Flere stiger

Godt å gå over myra

Kjetting og stiger er til god hjelp

Vi nærmer oss toppen

Et par små vann før vi når hytta

Så er vi ved Løkjelsvatnhytta

Løkjelsvatnet

Skilter for dem som vil videre

Sikringsbua

Her tar vi av, ned mot høyre, der fotografen står og tar bildet. Ikke over demningen.

På vei ut mot Hårlandsnibbene

Baksiden av nibbene

Her er det høyt

Finaste utsikt

Tilbake mot hytta igjen

Nødlet (vardet) og fint

Høstfarger

Zoomet. Der var vi…

Dette innlegget ble publisert i Hordaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.