Hommersåkfjellet og Husafjellet

View Larger Map

Det er mange grunner til å ta denne turen, en av dem er den flotte utsikten du får når du kommer opp i høyden. Etter du har funnet parkeringsplassen, går du gjennom gravlunden og der er det godt merket oppover mot Hommersåkfjellet.

La deg ikke skremme av motbakkene, det flater ut når du kommer opp til første topp som er Hommersåkfjellet, som samtidig er den av toppene som gir det beste utsiktspunktet. Men lenge før dette, får du smakebiter av hva som er i vente.

Bildet til høyre viser noe av den utsikt som skal komme lenger oppe. Legg merke til hvor langt Bjørka er kommet tross kun 28 april.

Våren kom tidlig i 2011, noe de fleste nok setter stor pris på. Det er varmt og godt i været og man føler det er «Nesten» sommer.

Men vi skal videre oppover, klatringen fortsetter til vi når Hommersåkfjell og en god pause på oppsatt bord og benker. Kan livet bli bedre ?

Klikk på bildene, for større visning, og du får mer med av detaljene. Dette er fra første toppen hvor du ser Hommersåk nederst og Stavanger på andre siden i bakgrunnen.

Film fra Hommersåkfjellet !

Til venstre for det som er avbildet finner du Lifjell senderen og til høyre Usken og videre inn mot Tau.

Etter en kort pause, fortsetter turen oppover mot Husafjellet. Denne strekningen er ikke på noen måte så bratt som den første. Variert underlag hele veien frem preger denne etappen og du er ikke i tvil om når du er fremme. Toppen her preges av en svær mast for videreføring av Mobiltelefonsignaler.

Toppen er noe mer skogkledd og gir ikke samme utsikt til tross for at stedet ligger høyere i terrenget enn Hommersåkfjellet.

Nå starter en noe krevende del av turen igjen. Vi skal ned i retning Mauland. Utforbakken her er såpass bratt flere plasser, at det kan være problematisk å fote seg.

Men etter ca. 25 minutter er du nede på en grusvei som ligger et lite stykke ovenfor Mauland. Det er bare å følge denne ned i bebyggelsen. Dette er den minst kjekke delen av turen, her går du på opparbeidet gangvei og sykkelsti tilbake til utgangspunktet.

Vel nede igjen har du brukt 2 timer og 30 minutter på hele runden, dette inkludert pauser.

Hvordan komme hit:  Kjør opp den GAMLE veien fra Hommersåk gamle kirke, i retning Bersagel. (Ikke dagens nye vei) Stopp på parkeringsplassen til gravlunden. Når du forlater bilen, går du gjennom gravlunden og skiltingen starter på motsatt side.

Dette innlegget ble publisert i Normal, Rogaland, Sandnes, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.