Kalvatoknuten

På vei til Kalvatoknuten

Turen til Kalvatoknuten starter fra parkeringsplassen innerst i Bjordal i Ørsdalen / Bjerkreim. Turen var i sin tid både skiltet og merket godt, men det kan vi ikke si at den er nå lengre. Flere skilter er borte og merkingen er i bestefall «så som så» på siste delen. Trist, for dette er en virkelig flott tur. Vi får ta dette etter hvert. Når du har parkert i Bjordal er det ingen skilt lengre som forklarer veien, men du kan se på kartet på oversiktstavla og få litt info. Uansett, følg veien videre innover mot siste gården. Ved inngangen til gården (porten) står det et skilt til Bjordalsstolen. Du kan enn så lenge følge dette. Rundt og over ei mark, før du krysser elva. Herfra starter en meget kraftfull motbakke, så det er bare å brette opp ermet.

Tavla på parkeringsplassen
Fortsett veien innover til siste gården
Her er vi i starten av nevnte bakke
Vi stiger raskt og mye

På toppen av brattbakken kommer du til en inngjerding, trolig for innsamling av sau. Når du har gått gjennom denne og ut på andre siden, vil du se skiltet til Bjordalstolen som peker inn til høyre. Du skal IKKE dit. Du fortsetter rett frem her, oppover og innover myrene. Etter en stund kommer du til det eneste skiltet som er igjen til Kalvatoknuten.

Oppover og innover myrene
Der borte er Kalvatoknuten, men den skal forseres fra baksiden
Eneste skiltet som er igjen nå, og det er langt inne på heia

Fra skiltet over skal vi over et myrlendt parti. Herfra blir merkingen bare dårligere og dårligere. Mot slutten forsvinner den helt. Følg stien inn i skaret foran deg, gå gjennom dette og drei mot venstre, slik at du får den høyeste toppen, som er Kalvatoknuten på venstre side for deg. Gå videre, drei mot venstre på baksiden og finn en vei opp derfra. Her er merkingen fraværende.

Vått parti
Vi stiger opp i skaret og får Kalvatoknuten til venstre for oss
Vi dreier venstre på baksiden av Kalvatoknuten
Gå opp fra baksiden, postkassen er toppunktet – 805 moh
Filmsnutt fra toppen
Over 800 moh
Litt disig da vi var oppe, men flott plass
Ned i Ørsdalen
Da skal vi ned igjen samme vei
Vår løype

Hvordan komme hit: Kjør til Stavtjørn skisenter i Bjerkreim, gjennom tunnelen og ned i Ørsdalen. Ta til venstre mot Bjordal. Stor parkeringsplass med tavle. Du parkerer her og følger informasjon skrevet øverst i denne artikkelen. Regner du fire timer på turen så er dette sånn cirka….

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.