Kleppali og Landsdal

Her starter turen

I dag skal vi inn til to avsidesliggende gårder langs Ørsdalsvannet i Bjerkreim. Det er mange år siden det var normal gårdsdrift her, men gårdene er tatt vare på og det er to nydelige plasser dette. I tillegg er selve turen innover flott også, så her er det bare å gyve på. Vi starter fra Holmen i Bjerkreim. Vi snakket med folket på den innerste gården på Holmen og de var gjestfrie og lot oss få parkere på eiendommen deres. Turstart er ca. 100 meter tilbake fra gården.

Oppe av skaret.

Som du ser på bildet over her, skal vi inn denne «alleèn» og opp skaret til venstre for fjellet der. Navnet på skaret her lyder «Riblandsskaret». Dette er en god motbakke, men den er ikke veldig lang. Vel oppe følger vi Riblandsdalen opp mot første vann som er Nordvatnet. Vi går langs dette vannet på høyre siden. Ved enden av dette svinger vi over på andre siden og følger neste vann på venstre siden denne gangen. Etter et kort stykke her, tar traktorveien vi har fulgt – slutt.

Kleppali

Vi går nå ut i mer vilt terreng og et kort stykke skal vi også over ei «steinrøys». Det stiger litt i landskapet igjen, og etter noen svinger og et par korte sletter, ser vi gården på (i) Kleppali langt der nede. Det er et stykke ned fra der du får øye på gården først, til du er fremme. Etter snaue 1,5 time, stimer du inn på gårdstunet. Flott plass hvor hovedhuset ser ut til å holdes i svært god stand. Man kan nok gjøre seg tanker om hvordan det var å drive her for generasjoner tilbake…

Vi følger denne «veien» bort fra Kleppali når vi skal til Landsdal

Hele turen fra Holmen til Kleppali er meget godt merket, så her finner alle frem. Men vi skal videre til Landsdal. Stien fra Kleppali til Landsdal er ikke rødmerket ble vi fortalt, noe som delvis er riktig. Men bare delvis.

Det enkleste er å følge «Stolpene», de gamle strømstolpene, opp den første kneika. Når du er oppe på toppen av denne, er stien svært enkel å følge videre. Det tar ca. 45 minutter å gå mellom Kleppali og Landsdal.

Langs vannet litt oppe i lia

Vi sa at dette strekket ikke er rødmerket, men det er altså ikke helt riktig. Når vi var gått noe over halvveis mellom disse to gårdene, dukker det opp helt nye rødmerkede påler som viser vei langs den tydelige stien ned til Landsdal. Jeg skal innrømme at jeg ble noe overrasket, da jeg ikke hadde regnet med dette. Vi forsøkte å finne ut om disse røde merkene ville komme fra en annen tur, men det så ikke slik ut. Kanskje er det noen som har startet merking mellom gårdene ?

Landsdal

Kanskje vil dette strekket være rødmerket ferdig i løpet av kort tid. Hvem vet ? Det er uansett ikke vanskelig å finne frem så dette gikk helt fint. Vel nede i nærheten av gården i Landsdal var det godt å få i seg noe mat. Været var flott, selv om vi bare er kommet i midten av april måned. Etter å ha fått både mat og drikke, så det holdt, samt noe fotografering, startet vi på tilbaketuren, samme vei som vi gikk inn. Dette er en flott tur jeg ikke har problemer med å anbefale til noen.

Hvordan komme hit:  Følg E39 fra Vikeså mot Bjerkreim. Midt mellom disse to plassene får du en avkjørsel merket med «Holmen», du skal inn her. Når du har kjørt av tar du til høyre hundre meter, og kjører deretter over brua, over Bjerkreimselva. Fortsett til høyre først, så rett frem til siste gården. Her står turtavlen. Snakk med de på gården, så finner de sikkert en plass du kan sette bilen. Turen starter med å gå tilbake ca. 100 meter. Hele turen er på snaue 10 kilometer og setter du av 4,5 – 5 timer, så har du tid til matpauser og fotografering underveis også. Skulle du velge å bare gå til Kleppali, går det 3 timer i gangtid tur/retur, men legg til noe for pause. Vi anbefaler hele turen og at du får med deg begge plassene.

Tavla ved innerste gården

Lå antydning til litt snø i starten

Oppe av første kneika

Klikk på bildet for større visning

Skiltkryss underveis

Fint innover

Nordavatnet

Ei ur skal forseres

Øyarvatnet

Kleppali gården. Med vei ned til vannet

Her følger vi stien og strømstolpene opp den første kneia videre fra Kleppali

Ørsdalsvannet

Flott tre

Og der var gården i Landsdal

Det har nok vært mye liv her en gang ja

Tilbaketuren, vi er ved Kleppali igjen

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Normal, Tid: 3 - 5 timer. Bokmerk permalenken.