Mjåvassknuten med rundtur

Turstart

I dag går turen til Mjåvassknuten. Det er merket ny løype fra Ørsdalen. Turen vil være rimelig anstrengende for mange, da det er en monsterbakke å forsere på vei opp. Når løyper er helt nye er det heller ikke oppgått gangsti enda, men dette kommer seg etter hvert som folk tar turen. Turen starter ved samfunnshuset som ligger i krysset i det du kommer ned i Ørsdalen. Etter du har parkert her, går du ut på veien og til høyre, over brua står skiltene, de eneste på turen.

Her er det bratt

Her følger du en traktorvei langs elva oppover mot de gamle gruvene, litt forbi disse starter en meget lang, bratt og tung bakke oppover. Her er det bare å ta den tiden du måtte trenge, det er så bratt oppover at det er satt ut kjettinger og trapper enkelte plasser. Det er flere hundre meter du skal opp her, og stigningen har vi latt oss fortelle er på 40-50 prosent i perioder ? Når du en gang kommer opp er temperaturen under topplokket steget med flere grader kan jeg love deg. Her heter det Gudlen.

Varden på Mjåvassknuten

Det går nå litt slakt oppover, videre innover etter bakken. Vi passerer ei hytte, som av alle ting har landingsplass for helikopter. Ikke veldig lenge etter ser vi varden på Mjåvassknuten i det fjerne. Det er en liten avstikker fra rundturen når du skal opp til varden.

Etter å ha skrevet oss inn i boka som ligger i postkassen, er det tid for påfyll av mat og drikke. På toppen var vi tålig heldige med været så dette ble bra.

En vrimmel av små vann overalt

Tor med hammeren sendte jevnlig lyn, torden og regn over oss på store deler av turen. Samtidig var ikke regnskyllene særlig store, så dette gikk bedre enn fryktet.

Vi går ned igjen til rundturen etter å ha sett oss mette på stor utsikt fra toppen. Det blir litt leting etter hvor rundturen fortsetter. I perioder er det noe glissent med røde merket og et skilt hadde vært å ønske seg, men det er det altså ikke.

Mye flott natur nedover

Fra varden og videre på rundturen legger vi merke til at ruten er ny av året, det er lite eller ingenting oppgått sti her, men merkene viser oss vei. Det kan nok være litt mer krevende å gå runden nå i starten før den blir oppgått.

Vi skal ned igjen alle disse meterne vi gikk opp, så det er noen bratte kneiker å angripe nedover også. Vi passerer Holmevatnet, Juvvavatnet og Krokevannet før nedstigningen starter.

"Kraftlinjevei"

«Kraftlinjevei»

Den helt siste biten går på vei som kraftlaget trolig har laget i sin tid, denne minner mye om «Lyseveien» som går innover når du skal til Selvikstakken.

Skulle vi ønsket oss noe mer, så måtte det vært et og annet skilt, spesielt der runden deler seg. De røde merkene er bra, men noen plasser må du lete litt etter dem, dette er dog ikke verre enn at du finner ut av det. Alt i alt, en kjempeflott tur med mye variert natur og flotte vann underveis. Vel verd å anbefale.

Hvordan komme hit:  Fra Vikeså tar du av i retning Byrkjedal, du skal ikke så langt. Sving til høyre ved skiltene «Stavtjørn» og «Ørsdalen». Når du kommer ned i Ørsdalen, finner du samfunnshuset på høyre side i første kryss. Her starter turen. Mjåvassknuten ligger på 843 moh, så her er det mye stigning. Rundturen er på 12-13 kilometer i krevende terreng. Turen passer best for deg som har en del turer i beina fra før. Med pauser må du regne 5 til 7 timer på rundturen, alt etter hvilken form du er i.

Starter på traktorvei

I bakgrunnen der ligger gruvene i Ørsdalen

Her er vi i startgropa til monsterbakken

Litt oppe i bakken

Mange småvann

Badevann

Hytte med landingsplass for helikopter

Klikk på kartet for større visning

Varden der fremme

Siste kneika opp

Varden med postkasse

Flott utsikt

Her går det ei skikkelig tordenbyge

Blir det finere ?

Nydelig plass

Grønt og fint på vei ned igjen

Sol også

Stemningsbilde

Kort tid før vi er tilbake i Ørsdalen

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.