Nonsfjellet i Gjesdal

Kuer er det mange av

Nonsfjellet like utenfor Ålgård er et lett tilgjengelig område, mye grunnet nærhet til der folk bor. Det er kort vei både fra Stavanger og Jæren opp hit. Utsikten fra toppen er upåklagelig, her har du utsikt over store områder.

Det er mye dyr på beite her oppe, store mengder kuer og sau møter du på veien opp mot Stemmen, lengre oppe møtte vi ingen husdyr. Gjerder og brattere terreng satte stopper for det.

Steinstem

Etter bilen er parkert følger vi en traktorvei opp mot Stemmen, herfra er det bare stier og merkede løyper som gjelder. Stemmen er forøvrig et flott landemerke. Store steiner er lødd opp og det er laget til en stor demning.

Det er flere veier å velge fra Stemmen og oppover. Vi valgte den venstre løypa opp og den bratte løypa rett frem, ned igjen. Da vil du bruke en time opp og 40 minutt ned igjen.

Godt skiltet

Tar du en pause på toppen på 20 minutt, har du en tur på et par timer. Som du ser og hører i videoen, blåste det kraftig på toppen denne kvelden. Men slike turer passer godt en kveldsstund midt i uka. Ønsker du å forlenge turen, kan du gå videre fra Nonsfjellet og over til Bursfjell. Da får du en større runde. Alt er godt merket oppe i heia.

Turen er greit overkommelig og vil trolig passe for de aller fleste.

Hvordan komme hit: Kjør til meierikrossen på Ålgård og ta av på fylkesvei 506 mot Bryne. Etter at du kjører ut av sentrum, ved enden av Edlandsvannet, kjører du av veien til venstre og følger vannet bortover på en smalere vei. Når du passerer et stort flott rødt hus på venstre side, er det kun 100 meter igjen til parkeringsplassen på høyre side. Turen starter her, følg skiltingen mot «Stemmen».

Skilt på parkeringsplassen

Skumring

Ålgård og Edlandsvannet

Innover Sikvaland

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Gjesdal, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.