Refslandsknuten

Inn denne «porten»

Turen til Refslandsknuten starter like før du kommer til Ualand i Lund kommune. Toppen ligger høyt over nærliggende topper og dette gjør at du får en flott utsikt i flere retninger. Vi var heldige med været, men det blåste den del der oppe i dag. Flott varde var laget til, veldig flott faktisk.

Hvis du tenker deg at vi kjører fra Helleland mot Ualand, går turen opp til høyre for E-39. Men parkeringen kommer på en annen plass. dette kommer vi tilbake til lengre nede.

Det stiger brått oppover i skogen.

Vi starter på motsatt side av E-39 og går gjennom en undergang til andre siden av veien. Her kommer vi opp til et busstopp. Vi fortsetter langs E-39 cirka 200 meter, da kommer vi bort til den porten du ser på bildet øverst. Herfra er det merket med rosa og grønne «Prikker», samt sti og plastbånd knyttet i trærne.

Herfra skal vi inn i skogen, og da starter stigningen ganske brutalt. Men det varer ikke veldig lenge. Når vi kommer ut av skogen stiger det fortsatt, og vi kommer bort til ei myr, som skal forseres på venstre siden. Hit opp er stien tydelig.

Liten foss

Videre er det fortsatt merker, men stien blir mer utydelig. Vi holder til venstre bortover og skal opp et skar hvor du ser en veldig liten foss som kommer rennende i full fart nedover fjellsiden. Merkene fører oss oppover på høyre side av denne.

Ovenfor denne lille fossen dreier stien mot høyre og etter kort tid får vi øye på den flotte varden på toppen av Refslandsknuten. Varden er stor og ruver godt i terrenget. Du er aldri i tvil hvor du skal når denne kommer til syne. Kombinasjonen av sti, rosa og grønne merker, plastbånd i trær og nødlinger viser veien.

Refslandsknuten

Fra toppen er utsikten svært god, den flotte varden har postkasse av den sjeldne sorten. Flott håndverk gjort av folk som kan det med å lage ting i tre. Her er det selvfølgelig bok som du kan…… ja, du vet….

Dette er nok en tur som ikke veldig mange utenfor Dalane regionen har hørt om. Litt urettferdig da det er en veldig flott tur, hvor du får mye flott natur og utsikt, for ikke alt for mye strev. Men det er klart at noe er det, vi skal opp nærmere 400 høydemeter, men turen er ikke på mer enn snaue 4 kilometer, så derfor blir den overkommelig for svært mange.

Hvordan komme hit:  Kjør E-39 fra Helleland og i retning mot Ualand. Et par – tre kilometer før du kommer til Ualand, kommer du til et kryss hvor du tar av til venstre og skiltet forteller «Bjørnemoen». Du skal inn dit. Ta så til venstre etter 50 meter. Herfra kjører du noen hundre meter til du kommer til en parkeringsplass på venstre side med plass til 4-5 biler. Du parkerer her og går gjennom undergangen, under E-39 og opp til busstoppet. Følg E-39 ca. 200 meter, så kommer du til porten du ser på det øverste bildet. Da er du i gang. Det tar 1 til 1,5 time opp, nesten det samme tilbake igjen. Da har du en fottur på 2,5 timer pluss/minus. Legg til tid for pauser i tillegg.

Parker her

Gå gjennom denne undergangen

Etter undergangen, passerer du busstoppet og fortsetter videre ca. 200 meter langs E-39 i retning Helleland. Da kommer du hit hvor turen starter inn porten her.

Det stiger godt inne i skogen

Klikk på kartet for større visning

Ute av skogen får vi utsikt over Bilstadvannet (Zoomet bilde)

Vi følger en liten bekk opp til ei myr

Det er sommergrønt

Vi skal videre opp til høyre for den bittelille fossen

Myra vi passerte for litt siden

Flott lite badevann på varme dager

Siste bakke opp før vi får øye på varden

Der oppe er varden på Refslandsknuten

Flere badevann på vei oppover

Flott tur og natur

Vi nærmer oss

Der var vi oppe

Legg merke til den sjarmerende postkassen

Nydelig varde

Ingenting å klage på utsikten

I retning Ualand

Godt over tregrensa

Det var fint her oppe

Vidåpen utsikt

Zoomet bilde

Takk for turen. Da bærer det tilbake samme vei vi kom opp

Dette innlegget ble publisert i Lund, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.