Ryganfossen

Nes

Ryganfossen er et flott skue, men den er kanskje ikke svært kjent. Dette må vi få gjort noe med, for fossefallet er mektig og det er et fantastisk mål for en fottur. Turen starter fra den store parkeringsplassen på Nes innenfor Årdal i Ryfylke. Dette er samme plass som er mer kjent for utgangspunkt til Viglesdalen turisthytte. Etter at du har parkert på Nes, starter turen over brua. Du følger skiltingen mot «Viglesdalen» cirka 500 meter. Da møter du første skiltet opp mot fossen.

Dette skiltet følges

På dette skiltet står det «Kodejakta», det viser vei ut til høyre og stien går videre langs et gjerde. Herfra er det godt merket med røde malingsprikker, så det er ingen problemer med å finne frem.

Først skal du langs et jorde, så begynner det å stige i terrenget. Det er jo bare fint, så føler man at man er på tur. Det er god stigning opp til toppen som kalles «Åse».

Du forserer en bekk øverst, og etter denne har du ikke langt igjen. Vi blir ledet ut på et flott utsiktspunkt.

Ryganfossen er mektig

Her åpenbarer Ryganfossen seg for alvor. Fossen bærer navnet med rette, for det «ryger» godt fra den. Det vil altså si at du kjenner på vann fra fossen, som om det skulle «yr-regne».

Om du ønsker, er det nødlet en sti ned i selve fossjuvet. Denne er bratt og har en del løse steiner nedover, så du må selv gjøre deg opp en mening om du ønsker å gå ned i bunnen av fossen. Det er ikke å legge skjul på at vi ønsket dette.

Her er vi i bunnen av fossen

Det er bratt ned, og det er flere løse steiner i underlaget. Men det går greit, når vi er kommet ned, går vi gjennom en slags «hule» for å slippe å gå rundt en stor stein nær vannet. Det regner ikke i dag, men det er ikke fritt for at det er den følelsen man har her nede. Det ryker godt fra Ryganfossen og vi kan ikke stå her alt for lenge, for da blir vi veldig blaute. Men for et sted, for en opplevelse, for en situasjon. Du må bare få denne turen med deg. På oppsiden kan du gå nærmest rundt hele indre partiet og komme helt inn på fossen, der den dundrer utenfor stupet.

Elva før fossen

Men i hele området her skal du være nøye med hvor du setter beina. Det kan få dramatiske følger om du trår feil.

Hjelmeland kommune har i år en konkurranse gående som heter «Kodejakta 2017». Denne turen er med i denne flotte turmønstringen. Vi kan ikke ta bilde av «Posten med koden» da dette vil ødelegge konkurransen. Men den ligger ved veien ovenfor fossen. Turen vår går samme vei opp og ned fra/til Nes. Turen anbefales veldig.

Hvordan komme hit:  Hvis du kommer fra Tau, kjører du RV-13 mot Årdal. Noen få kilometer før du kommer til Årdal, ser du skiltet inn til høyre mot Nes. Du følger denne veien til du er fremme ved den store parkeringsplassen. Husk at den første biten på cirka 500 meter følger du rødmerkingen mot Viglesdalen. Etter ca. 500 meter kommer du til skiltet «Kodejakta» som du skal følge videre. Regner du 2 timer tur/reteur, så skal du ha godt med tid. Legg til tid oppe ved fossen, her er det flott. Skulle du ønske å gå ned i fossjuvet, tar dette også litt ekstra tid. Jeg vil si du bør sette av 2 til 3 timer.

Første 500 meterne går du mot Viglesdalen

Klikk på kart for større visning

Kan det ha gått en taubane opp i sin tid tro ?

Dette skiltet skal du følge

Videre langs dette gjerdet

Vi begynner på oppstigningen

Det er noen porter underveis

Det stiger godt oppover her

Vi nærmer oss toppen

Skrått terreng

Så kommer fossen til syne

Fossen sett nede fra bunnen

Mye vann

Her braser den utfor

Flott foss

Fin opplevelsestur

Det ryker veldig fra Ryganfossen her…

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.