Sygno

Den markerte toppen midt i bildet

Skjærtorsdag 2016 tok vi en tur til Sygno i Sandnes. Turen er svært kort og er overkommelig for alle. Været var ikke på vår side, men det er det som kjent lite å få gjort noe med. Likevel var dette en grei tur i mars måned, og som du ser er det enda ikke mye farge i naturen å skrive hjem om… På bildet til venstre ser du Sygno rett frem, den er nok så markert bak der. En av de vanligste plassene å gå fra, er ved parkeringen i kryseet mot Ur-Eikeland. Vi anbefaler dette.

Her ser du vannbanen med tak over. Gå inn her.

Følg den naturlige forlengelsen inne på selve parkeringsplassen, og fortsett på denne «veien». Du kommer først bort mot en demning, men følg veien videre mot venstre, i motsatt retning av demningen. Du følger etterhvert en vannbane som det er bygget «tak» over og når du kommer til skiltet du ser til høyre her, går du ut i terrenget til høyre. Herfra er det rødmerket og toppen ser du hele tiden fra dette punktet så det er lett å finne frem. Først er det et lite sandtak å forsere.

Lutsivannet

Flere vann er å se fra toppen

Du følger tydelig sti videre og etter en halvtime er du oppe på toppen. Tross sine beskjedne 214 moh har Sygno en flott utsikt, her har du god utsikt i alle retninger og flere vann får du nydelig utsikt til.

Turen er så kort og enkel at du må se på dette som en kveldstur eller liknende. Det går stort sett ikke mer enn en time fra du parkerer bilen, til du er tilbake.

Hvordan komme hit:  Kjør til Sviland i Sandnes. Fortsett Søredalen i retning Oltedal. Lenge før du kommer dit, faktisk bare 4-5 minutts kjøring fra Sviland, kommer du til avkjørselen til «Ur-Eikeland». På motsatt side av denne avkjørselen, ser du parkeringsplassen. Her starter turen.

Sygno

Skjermbilde 2016-03-24 kl. 23.31.16

Fra nordøst

Tydelig sti oppover

Greit tross dårlig vær

Luftig

Sviland bygda

Dette innlegget ble publisert i Lett, Rogaland, Sandnes, Tid: 0 - 1 time. Bokmerk permalenken.