Valafjell og Herefjell

Vi starter på Åsland

Vi er tilbake i Hjelmeland og til et av våre yndlingsområder. Denne gang skal vi til Valafjellet og Herefjellet. Turen er lang og god, så du bør ha noen turer i beina før du legger ut på denne runden. For det er en runde dette. Og la det være sagt med en gang, vakrere plass enn dette skal du lete lenge etter. Oppe ved gården på Åsland er det bare å spørre hvor du kan få parkere bilen, de er velvillige å hjelpe til med det der. Starten på turen er gjennom hele gårdstunet og forbi alle bygningene.

Ingen tvil her hvor du skal

Vi fortsetter langs en gårdsvei og passerer skiltet opp til Herefjell, men vi skal IKKE dit nå. Fortsett videre rett frem og etter kort tid møter du flere skilter. Følg mot Fosstemmen og Gunlanuten, vi skal først til Fosstemmen.

Vi får nå en transportetappe bort til Fosstemmen, en tur som tar snaue tre kvarter. Her er det laget til en flott gapahuk med mulighet for grilling for dem som skulle ønske det. Flott badevann er det også her om temperaturen skulle tilsi bading.

Zoomet bilde mot Randøy

Vi skal videre over brua og bort til stølsveien. Her finner du postkasse med bok…. ja, du vet resten… Nå følger vi veien oppover, nesten til topps. Ta av ut i heia ved skiltene mot Gunlanuten og Valafjellet. Etter ca. 15 minutter kommer du til et nytt skilt som sender deg opp på selve Valafjellet.

Og for en utsikt det er herfra. Hele Hjelmelandsvågen, Randøy med brua og Ombo får du midt i synsfeltet. Men utsikten gir også så mye mer.

Stølsveien

Er du lokalkjent kan du ta øyene og fastlandet for deg og bare «hykke» av en rekke kjente plasser. Første gang du kommer hit blir du målløs, det er bare vakkert. Selv hadde jeg vært innom et bakeri på veien og kjøpt oss hver sin vaniljebolle som vi nøt til utsikten. Det gjorde ikke opplevelsen mindre.

Men vi skal videre. Vi skal ned på Stølsveien igjen, den vi tok av fra. Nå følger vi denne opp til Skiftunstølen der veien stopper.

Beviset på at du er kommet opp

Her skal vi ut i terrenget igjen, det er bare merket en sti herfra, så du har ikke noe valg. I starten er det noe vått, men det går fort over. Det stiger jevnt og trutt opp mot Herefjellet nå. Først noen flate partier for å komme frem til stigningene. Det blir fort snaufjell når du kommer opp i høyden.

Til slutt er du oppe på det som omtales som «Norda Høgaste», høyeste punktet på Herefjell. 15-20 meter bortenfor postkassen med boka… får du en utsikt som knapt kan vises her.

Man blir begeistret

Den må oppleves. Og har du ikke vært her, ja da må du bare få planlagt denne turen så fort som mulig. Det er mange flotte plasser i Ryfylke, dette er en av de aller flotteste. Denne gang sitter vi med en skikkelig nistepakke, ikke bare kake, og nyter naturen, slik den kan være på sitt aller beste.

Herfra går vi den vestligste løypa ned til Åsland igjen, den som er lengst mot sjøen til høyre nedover. Den gir mest i utsikt og har et flott terreng ned mot gården igjen.

Hvordan komme hit: Ta ferja fra Hjelmeland over til Nesvik. Når du kommer i land på Nesvik tar du av første veien til venstre, skiltet «Skiftun». Dette er bare 150 meter ovenfor kaien. Følg denne veien noen kilometer til du møter skiltet «Åsland». Du skal opp dit, kjør veien til endes. Her avtaler du med folkene på gården hvor du kan parkere. Starten på turen går gjennom gården og forbi alle bygningene. Jeg garanterer deg en tur du sent vil glemme.

I turtempo bør du nok sette av 5 til 6 timer på denne runden. Legger du inn et par gode pauser på begge toppene, kan det gå litt mer tid også.

Etter du har gått «gjennom» gårdstunet følger du merkingen videre

Følg først mot Gunlanuten, men i neste kryss mot Fosstemmen

Vi begynner allerede å få høyde

Klikk på kartet for større visning

Vi nærmer oss Fosstemmen

Her er gapahuken

Med bok og alt som følger med

Vi følger veien oppover

Høyere opp

Her skal vi av veien

Merkingen er bare strålende

Så er vi kommet til avstikkeren ut til Valafjellet

Der er varden

Joda vi er fremme ved første topp

Hjelmelandsvågen

Hjelmeland

Ombo

Zoomet, Randøybrua

Langt bak der ligger Gunlanuten. Vi skal ikke dit i dag.

Vi skal tilbake til veien for så å gå oppover mot Stølen

God informasjon

Stølshytta

Fra Stølen går det en merket rute, denne følger vi

Fra et utkikkspunkt

Det er bare lekkert her oppe

Utsikt fra Herefjell og Norda Høgaste

Zoomet bilde

Nydelig

Bedøm selv

Vakkert

På vei ned

En båt mellom Jøsneset og Ombo

På varme dager….

Nede ved gården der står bilen parkert

Bratt ned det siste stykket

Takk for den beste turen

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.