Daurmålsknuten

Første del på vei

Daurmålsknuten ligger i Bjerkreim kommune. Turen startes fra Berland. Du kan dele turen opp i to faser, den første går i kraftig motbakke, den andre er rene sjarmøretappen i forhold. Vi har latt oss fortelle at denne toppen er det eneste stedet i kommunen, der du kan se begge kirkene fra samme punkt….

Det er satt opp tavle på Berland der turen starter fra, første meterne går på veien innover du ser på bildet til venstre.

God motbakke

Men det tar slutt. Rett før du kommer ned til første vannet, før det, går den rødmerkede stien opp til høyre på en slags traktorvei. Her går det kort fortalt bare oppover. Denne traktorveien tar slutt ett stykke opp i fjellsiden, men det gjør ikke motbakken, den fortsetter et lite stykke til.

Men etter ca. 30-40 minutt er du oppe, og herfra er det fortsatt et stykke å gå, men i betydelig lettere terreng.

Daurmålsknuten

Legger du til en drøy halvtime til etter du er nådd toppen av bakkene, så er du inne ved varden. Da har du kruset bortover fjellet med kun litt stigning og litt «berg og dalbane». Her er det ikke vanskelig å gå.

Vel fremme, har du utsikt over store deler av Bjerkreim pluss en del nærliggende kommuner. Man ser Solbjørgnipen tydelig herfra, den har en meget karakteristisk form.

Postkasse med bok på toppen

Regner du snaut 1,5 time opp og en drøy time ned, så har du en tur på 2,5 timer tur/retur. Legger du så til en god pause på toppen, bør du sette av tre timer her. Utsikten er formidabel for så «lite arbeid».

Lurer du på om det er bok å skrive seg inn i på toppen, er svaret ja.

Turen tilhører nok «På topp i Dalane» prosjektet ser det ut for. Anbefales.

Hvordan komme hit:  Fra Stavanger kjører du E39 sørover til Vikeså, ta av i retning Byrkjedal. Du skal ikke på noen måte så langt, et par kilometer innover fra Vikeså, kommer du til Vikesdal, og rett etter ser du krysset inn til Berland. Du skal inn til høyre mot Berland. Fortsett 4-5 kilometer innover til du kommet til tavlen på høyre side, tavlen lyder Berland og har kart og start til Daurmålsknuten. Her parkerer du i krysset. God tur.

Starter i fem minutter på flat vei

Rett før dette vannet, som ser det første du nesten kommer til, skal du opp til høyre

Disse treffer du garantert på sommerstid

Klikk på kartet for større visning. Turstart ved det blå krysset.

Trenger du en hvil, er det satt opp benk i motbakken

Flott på sommeren

Vi skal over tregrensa i dag

Vilt og vakkert

Utsikten begynner å bli god

Her er den beskjedne varden

Solbjørgnipa rett frem

En flott tur

Varden på avstand

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.