Raunsdalsvatnet og Hanakamb

Turen til Raundalsvatnet og Hanakamb, opp av Sørfjorden utenfor Odda i Hardanger, er noe av det fineste du kan tenke deg. Har du ikke gått turen, så er det bare å notere den med en gang. Jeg garanterer, denne turen vil du elske. Riktignok er det over 1000 meter opp, men du verden for en natur. Dette er første klasse. Turen starter nedenfor Kvitno kraftstasjon, på venstre side av Sørfjorden om du står i Odda og ser utover fjorden. Sett av 5 til 6 timer på turen, så skal det være greit.

Disse skiltene står langs med veien der turen starter. Skal vi si noe negativt om turen, så må det være den svært begrensede plassen til å få parkert bilen. Her er det ikke plass til mange biler.

Første del går på anleggsvei oppover, etter hvert kommer en foss susende forbi i ei travel elv. Det var litt av en setning, men okay. Det stiger raskt, noe utsikten forteller klart.

Vann er det nok av

Mer vann

Vann som fosser. Men nå skal vi opp til dette praktfulle Raunsdalsvatnet. Det gjenstår en del høydemeter, så det er bare å komme i gang.

Praktfullt sted, som paradis

Legg merke til stølen nederst til høyre i bildet

Vi skal videre opp mot Hanakamb og det gjenstår mer enn nok høydemeter. Etter hvert åpner terrenget seg, skog og busker blir det mindre av oppover.

Vi ser ned på denne flotte plassen

Her er det ikke mye trær igjen

Hanakamb

Langt der inne ligger Odda

En video fra toppen av Hanakamb.

Vi ser kanten på Folgefonna i bakkant. Etter en lengre pause med mat, vann og brus er det bare å begi seg nedover igjen, samme vei vi gikk opp. Noe lettere ned igjen, men ikke mye.

Da er vi snart nede ved vannet igjen. Takk for turen

Dette innlegget ble publisert i Hordaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.