Ritlandskrateret

Denne gangen skal vi til noe så sjeldent som et meteorkrater, stort som mange fotballbaner. Ja det er så stort at det er satt opp en gapahuk, som en utsiktspost, på en fjelltopp bakenfor, rett og slett for å få en oversikt på størrelsen av krateret. Her snakker vi om svære dimensjoner. Bli med oss på en kjekk tur inn i Hjelmelansfjellene. Turen starter fra den store parkeringsplassen på Kleivaland.

Tavla på parkeringsplassen

Vår rundtur er merket med lilla farge på kartet her.

Vi starter turen på skogsvei

Fra parkeringsplassen starter vi oppover på skogsvei, opp til en gård. Skiltingen er god, så det er lett å finne frem. Etter vi har passert gården fortsetter turen på sti oppover. Men etter kort tid er vi ute på en ny skogsvei. Stien har til nå fulgt Kleivalandsåna, men denne forlater vi i en annen retning videre.

Kleivalandsåna

Vi er kommet i oktober måned, noe fargene forteller klart

Det er noen porter oppover, som du må huske å lukke etter deg

Her skal vi til venstre på skogsveien

Vi skal til venstre ved skillet på bilde over. Det du skal legge merke til, er at rundturen som vi skal gå kommer tilbake hit fra stien som her er merket med Melands Grønahei. Men veien opp følger vi skiltet “Utsikt Ritlandskrateret”. Herfra følges skogsvei et betydelig stykke. Og det går oppover. Parkeringsplassen ligger på 234 meter over havet, og høyeste punkt er 556 meter over havet. Da finner vi fort ut at stigningen er 329 meter på turen.

Flotte oktoberfarger

Skiltene er mange oppover

Fin gangvei

Her tar vi av fra skogsveien, mot utsiktspunktet

Men så er vi ferdige med skogsveien. Vi blir nå ledet ut i et myrete område, men det er gjort et godt stykke arbeid her, planker er lagt ut, så du blir ikke våt i myra.

Vi skal over her

Gode planker er lagt ut, så dette går veldig bra.

Dette er siste skiltkryss før utsiktspunktet. Det er herfra runden går videre.

I krysset på bilde over er du ikke langt fra Gapahuken og utsiktspunktet, skal jeg tippe fem minutter. Legg også merke til at rundturen som vi skal gå, fortsetter fra dette krysset etterpå. Vi må altså tilbake hit igjen. Men først skal vi opp å nyte utsikten fra Gapahuken.

Ser du Gapahuken mellom trærne der ?

Nå er det rett før

Der var den

Med massevis av informasjon

Utsikten ned i krateret

I videosnutten over får du et inntrykk over hvordan det ser ut fra Gapahuken. Den er laget til slik at når du sitter inne i den, så har du panoramautsikt over Ritlansdkrateret. Skikkelig tøft laget til dette.

Dette er i retning videre innover mot Melands Grønahei

Tatt innefra Gapahuken

Som et lite Amfi

Det smalt nok godt når meteoren slo ned her

Både på parkeringsplassen, og ikke minst oppe ved Gapahuken, er det mye kjekt å lese fra den gang meteoren slo ned. All denne informasjonen kan du ha til gode, når du går turen, og kan lese den her oppe. Flotte bilder og skisser er det også. Men vi skal videre, og først skal vi tilbake til det siste skiltkrysset, det blir det første på veien tilbake. Disse 2-300 meterne er de samme som på veien opp. Men nå skal vi ned der det stor “Kleivaland 3 KM”

Dette er siste skiltkryss før utsiktspunktet. Det er herfra runden går videre.

Herfra følger du stien bratt nedover til selve Ritlandskrateret. Det er her den rødmerkede STF stien til Melands Grønahei går. Når du kommer ned, er du ved brua over elva. Du skal IKKE over brua, men gå motsatt vei på den rødmerkede stien. Skiltet er også tydelig “Kleivaland”.

Brua du IKKE skal over

Herfra følger du bare mot “Kleivaland”

Nå er vi kommet ned i selve krateret. Her er det stort sett paddeflatt

Påfallende flatt

Helt flatt i metorittkrateret

Rar følelse å gå her hvor det er så flatt, mellom alle disse fjellene. Etter hvert nærmer vi oss elva (eller Åna som de sier her), denne følger vi store deler av veien tilbake mot bilene. Etter alt regnet vi har fått i september og starten av oktober, er det noe vått i stien her, flere plasser, men ingen problem å komme seg frem om du har godt skotøy.

Mye vann i elva

Lengre nede kommer du til denne brua, men heller IKKE her skal du over.

Du skal altså IKKE krysse elva noen plass på tilbaketuren. Hold deg på samme side hele veien. Siste delen går inn i skogen igjen.

For en flott plass det er dette

Artig formasjon

Tydelig sti i skogen

Der var vi nede ved første gården igjen, som vi traff på i starten av turen

Nesten nede

Takk for turen

Vi målte hele rundturen til 7,5 kilometer. Regner du drøye 2 timer i gangtid, så er du kanskje der, pluss/minus. Men legg nå for all del til tid for pauser og nyt den flotte utsikten på toppen. Skal vi si 2,5 – 3 timer totalt ? Dette er en flott tur, med interresant historie i tillegg.

Oversiktskart

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.