Røssenibben

Veien til venstre her

Hold dere fast folkens, her kommer det nok en fantastisk tur på Jøsneset. Denne plasser har utviklet seg til å bli en av mine favoritter, og det er flere turer å legge ut på i dette området. I dag valgte vi Røssenibben i fantastisk sommervær, midt i september. Vi har vært i området her flere ganger, men dette er første gang vi velger utgangspunkt fra Foss. På bildet til venstre starter turen opp veien til venstre, her står det også flere skilter, men Røssenibben står ikke her.

Første skiltkryss et stykke oppe i veien

Til å begynne med følger du skiltingen mot Gunlanuten, noe du skal gjøre et langt stykke. Herfra kan du velge å ta det første stykket opp til Fosstemmen på grusvei, eller du kan ta ut i terrenget litt oppe i bakken. Vi valgte veien på oppturen. Tar du av mot Håvehammar til høyre i dette kryset, må du være klar over at du skal følge veien her til endes, ikke følge de røde merkene til Håvehammar, da går du litt i feil retning når du skal til Røssenibben. Det er en umerket avstikker litt lengre oppe også…

Fosstemmen

Men som sagt, vi var litt ukjente akkurat her så vi valgte å gå veien opp til Fosstemmen, litt enklere kanskje, men trolig litt lengre. Oppe ved Stemmen ser vi over til den flotte Gapahuken som har grillmuligheter, bålpanne, kano og badeplass. Er riktig perle underveis altså.

Vi skal videre. Veien følges et lite stykke til og etter å ha passert et vann til og noen bakker, kommer vi til nytt skiltkryss. Her følger du fortsatt merkingen mot Gunlanuten ut til høyre.

Følg mot Gunlanuten

Velger du som oss, er dette første punktet du tar av fra veien og inn i terrenget. Det stiger jevnt og trutt hele tiden, noe det har gjort helt nede fra bilen. Utsikten er blitt god, men den skal bli så uendelig mye bedre, ja helt magisk.

Etter et nytt parti i heia kommer du til avstikkeren til Valafjellet, du skal IKKE dit, men fortsette i retning Gunlanuten. Vi er fortsatt i stigning og etter å ha passert noen små vann og noen flere høydemeter, kommer «vårt» skilt.

Der er Røssenibben

Her får du for første gang se skiltet med «Røssenibben» på. Du skal altså inn til høyre. Hele turen er fremragende merket, så det ingen som roter seg vekk. Etter bare noen hundre meter inn fra siste krysset, får du øye på Røssenibben, ivertfall om du vet hvor du skal se. Den ser mektig ut på avstand, men det er enda større når du kommer opp. Det er noe lengre å gå enn hva det kan se ut for. Du må først ned et lite skar, og litt rundt, før du kan starte på oppstigningen til selve varden på toppen.

Nå er vi fremme

For en vidunderlig plass. Her satt vi lenge og tok inn over oss en av fylkets flotteste utsiktspunkt. Herfra ser du alle toppene på Jøsneset med Gunlanuten øverst, Røssenibben som vi står på, Valafjell som nærmeste nabo og Herefjell lengst borte.

På andre siden av Jøsenfjorden ser vi rett på Skomakernipa som er et kjent og kjært turmål for seg selv. Man ser til bunns i Jøsenfjorden, Hjelmelandsvågen, mot Randøy og på motsatt side flere av øyene innover i Ryfylke. Magisk.

De lå på bakken ved Gapahuken

Vi gikk samme vei ned til Fosstemmen på returen, men herfra gikk vi i terrenget ned igjen til Foss, vi kom da inn på veien vi startet på, like ovenfor parkeringsplassen. Neste godværsdag vet du hvor du skal ta turen, det er ikke tvil. Men det er en god tur fra Foss, i turtempo må du regne 5-6 timer, og så kommer pausene i tillegg til dette. Med andre ord, det bør ikke være den første turen du legger ut på om du ikke er trent for å gå i heia. I motsatt fall har du en stjernetur her.

Hvordan komme hit:  Ta ferja over fra Hjelmeland til Nesvik. Når du kommer i land på Nesvik er det kun 150 meter å kjøre, så viser skilt inn til venstre merket «Skiftun». Du skal hit. Denne veien følger noen få kilometer til du kommer til kryss merket «Foss» opp til høyre. Ved enden av veien inn til Foss, står skiltene og veien du skal starte på.

GPS posisjon på parkeringsplassen

Vi starter her, mot Gunlanuten

Klikk på kartet for større visning

Vi valgte å gå veien opp, og terrenget ned. Veien går kun et stykke opp.

Her er vi oppe ved Fosstemmen, det blir på vei et lite stykke til

På andre siden ligger Gapahuken

Det går stadig oppover

Flere vann passeres på turen

Man ser at det er langt ute i september, men temperaturen er over 20 grader

Upåklagelig merking i terrenget

Magisk plass

Høsten blir ikke finere

Hit skal vi

Om det er bademuligheter spør du...

Om det er bademuligheter spør du…

Røssenibben i bakgrunnen

Vårt mål

Varden på toppen

Vi er oppe

Jøsenfjord i bakgrunnen

Hele Jøsenfjorden

På andre siden der ligger Skomakerniba

Randøy rett frem, Hjelmeland til venstre

Valafjell nærmest, Herefjel bak

Varden på toppen av Røssenibben

Flott ettermiddag

Noen ganger vil man ikke hjem

Flott merket rute

Kveldssol

Velkommen til Jøsneset

Begynner å bli kveld når vi nærmer oss Fosstemmen igjen

Gapahuken

Rett før vi er nede ved bilen igjen

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.