Storm på Ulvarudlå

View Larger Map

Skiltene trenger en grundig forfriskning

Denne tidlige maidagen var turen kommet til Ulvarudlå på Høgjæren. Det blåste friskt ved utgangspunktet som var Aurenes. Det skulle vise seg at dette var bare bagateller å regne sammenliknet med vinden oppe ved varden. Her var det på grensen ikke mulig å stå stille oppreist, det må ha vært storm i kastene. Når det gjelder skiltingen og merkingen av turen, er denne god. Men både skilter og merking burde fått seg en oppfrisking før tidens tann tar helt knekken på dette.

God gangvei til å begynne med

Første del av turen starter på god traktorvei, men dette varer ikke lenge. Vi skal ut i uberørt landskap heldigvis. Veien blir gradvis mindre god, før vi er ute i åpent landskap med blanding av gress og lynghei. Stein er det også nok av som vi vet her på Jæren.

Det er jevn stigning oppover, men ingen direkte tøffe bakker. Det går bare sakte oppover til toppen som ligger på 412 meter over havet. Dette er ganske høyt i dette Jærlandskapet.

Toppen sett på avstand

Underlaget er variert, men det er flere myrer å passere underveis. Kort fortalt, det er bare tette fjellsko som gjelder på denne turen, for her er det svært bløtt flere plasser.

På toppen er det maiestetisk utsikt, her har du den berømmelige 360 graders utsikten og det er i grunnen bare været som kan sette stopper for utsikten her. Vindmøllene i retning Undheim dominerer mot havet.

Ulvarudlå

Bjerkreimsenderen ser du også godt herfra. I det hele tatt ser man milevis i alle retninger. Det som kanskje manglet var den kjente og kjære boka som pleier å ligge på slike topper og som folk som har tatt turen kan skrive seg inn i.

Vi forsøkte å ta en filmsnutt, men vinden holdt på å blåse oss overende. Skru ned lyden før du ser filmen under her, du får et godt inntrykk av hvordan det blåser når du ser den.

Bjerkreimsenderen i det fjerne

Denne dagen var det ikke mulig å legge matpausen på toppen, det blåste rett og slett for sterkt. Så vi gikk ett stykke ned igjen og i ly for den verste vinden før maten ble inntatt. Her fikk vi også god utsikt mot Bjerkreimsenderen.

Vi gikk også forbi en mindre mast som vi kom tett innpå langs turen her, men hva denne brukes til, vet vi ikke. I denne sterke vinden var det bare å komme seg videre.

God merking på deler av turen

Da vi til slutt treffer igjen traktorveien, er vi kommet så mye lengre ned i terrenget at vinden blir mer til å leve med. Her er dt naturlignok enklere å gå også og lenge før du er fremme, ser du parkeringsplassen på Aurenes og Tjålandsvannet.

Vel nede ved bilen konstaterer vi at turen har tatt ca. 1:15 time å gå opp, og 1 time ned igjen. Men legg nå til tid for pauser også da. Skal vi si totalt 2:45 time inklusivt alt sammen ?

God skilting

Hvordan komme hit:  Med bil fra Ålgård over Fv 201 mot Sikvaland og Undheim. Vi startet fra Aurenes, skiltet ved siste kryss lyder kun “Turvei”. Det er også et alternativ å starte fra andre siden av Tjålandsvannet ved Tjåland. Ved Aurenes er det opparbeidet liten parkeringsplass og grei skilting ut i terrenget. Setter du av 2:45 timer, så har du god tid både til turen og en god pause på toppen.

Skilt oppe i heia

Gammel bosetting ?

Vindmøller i bakgrunnen

Toppvarden

Mast langs turveien

Flatt på Jæren

Dette innlegget ble publisert i Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer, Time. Bokmerk permalenken.