Hengjanenibba / Lysefjorden

Hengjanenibba – Bilde vises med tillatelse fra fotograf: Sondre Forsell

Hengjanenibba i Lysefjorden, eller helt riktig, opp av Lysefjorden, var et mektig skue. På en måte, en annen Preikestol. Men det var noe mer med denne. Noe magisk, noe spesielt, noe urørt. Og ikke mins, vet du ikke hvor den befinner seg, så finner du den ikke heller. Siste delen av denne turen ut mot Hengjanenibba er ikke merket, derfor skal jeg gjøre et forsøk på å forklare veien, slik at du vil kunne finne frem.

Preikestolen Fjellstue
Revsvatnett
Første del av turen er å starte på vei til Preikestolen

Vi starter fra Preikestolen Fjellstue, den kjente plassen alle starter fra, når de skal til Preikestolen. Vi følger stien/gangveien dit et godt stykke, men vi skal ikke så langt som til Preikestolen. Når vi er kommet opp de bratteste partiene så møter du på skiltet du ser rett under her. Du tar da til venstre og følger skiltet i retning Bakken og Lysebotn.

Ta av stien til Preikestolen når du kommer hit.

Etter 100 meter dukker det opp et nytt skilt hvor det står Bratteli, du følger dette videre.

Herfra følger du mot Bratteli
Påminnelse til dem som kanskje skulle til Preikestolen
Du SKAL følge dette skiltet
Nå skal vi ned en lang bakke, her mister vi mange høydemeter

Vi skal ikke helt til Bratteli, men det er dette skiltet vi følger videre. Som det står på bilde over mister vi mye høydemeter her, men det skal du få lov å gå opp igjen, ikke bare en gang heller. Det er en del opp og ned innover, så vi skal være så ærlige å si rett ut, at om du skal ha riktig glede av turen, bør formen din være tålig brukbar eller bedre. Er du i dårlig form, er ikke dette turen å starte med. Etter en god etappe går vi ovenfor vannet Lomstjørn, da har vi også passert et par flotte fosser.

Flere vannfall underveis
En nydelig aprildag

Etter hvert nærmer vi oss et større vann ved navn Skogavatnet, det er ved slutten av dette vannet vi skal forsøke å guide deg inn på rett «vei» til Hengjanenibba. Så der må du følge godt med.

Vi er nå nede ved Skogavatnet
Ei fin elv renner ut i vannet

Fargene i naturen er jo sånn som dette rundt 20 april, men du så vakkert det var likevel. Etter denne elva du ser ovenfor, kommer du, etter få minutter forbi ei rød lita hytte. Det er fortsatt rødmerket sti du går på, og det skal du gjøre litt til, langs vannet.

Skogavannet var bare flott
Samme bilde, bare zoomet litt mer inn

Herfra må du være våken, om du skal finne frem. Den rødmerkede stien fortsetter på venstre side av vannet om du ser på bilde over. Men før du kommer til endes på vannet, skal du forlate den rødmerkede stien. Ser du igjen på bilde over, helt inne i enden av vannet der, så renner den ene lille elva ut i det som etter hvert blir Hengjanefossen. Vi konsentrerer oss ikke om det nå, bare å finne frem.

Her forlater du den rødmerkede stien

Det er ved dette skiltet du skal av den rødmerkede stien, og over på umerket sti. Skiltet over viser at den merkede stien til Bratteli går opp til venstre. Dit skal IKKE du. Du skal følge den tydelige umerkede stien som går ned til høyre ved dette skiltet, og som følger vannet helt til endes.

Sikkert bygget opp av de som bodde på Hengjane i hine hårde dager
Ved enden av vannet renner elva ut

Når du er kommet bort til enden av vannet blir du via stien ledet over på andre siden av elva, altså på høyre siden som du ser på bilde over. Denne stien går langt, langt nedover, men det skal IKKE du. Fra vannet og nedover elva, krysser du tilbake på motsatt side av elva igjen, her som du ser på bilde. Det er bare cirka 150 meter fra vannet du skal gå på høyre side, før du krysser elva og over på venstre side igjen. Dette må du få med deg. Nå følger du tydelig sti på venstre side av elva ned til den gamle gården på Hengjane, et fint brunt hus som ser veldig oppusset ut.

Når du ser dette huset, vet du at du er på rett vei

Herfra følger du bare stien forbi huset i lengderetningen og fortsetter rett frem når du ser på bilde over.

Vi går nå ut mot Lysefjorden

Fra denne vinkelen er det ikke lett å få øye på Hengjanenibba, men de to bildene under gir deg hjelpen du trenger. Hengjanenibba er ikke flat, men en slags motbakke som kulliminerer med dette veldige stupet ute på nibba. Det er flere «djeveltenner» oppe på nibba også, så det er bare å glede seg. Det som kanskje gjør den «usynlig» er at den er så bred, for det er den. Samtidig så er første delen av bakken opp, som er en del av hele nibba, noe skogbelagt. Når du kommer helt ut, så er det blangt fjell.

Midt i bilde der, rett frem, er Hengjanenibba
Det som fra denne vinkelen ser ut som en fjellknaus

Når du kommer opp, så er du ikke i tvil. For et utsiktspunkt. For en magi. Ingen loddrette vegger ned, fjellet går innover, under deg. Her er det høyt og de fleste av oss vil nok tenke seg om flere ganger før vi går ut mot kanten. Det stuper utfor på tre sider. Det sier seg vel selv at her ute, skal du vite hvor du setter beina.

Her står vi på Hengjanenibba og tar bilder
Mange slike utspring
Båt på Lysefjorden
Bilde over tilhører fotograf Sondre Forsell, vi har fått tillatelse til å vise det.
Lysefjorden fra sin beste side
Filmsnutt fra Hengjanenibba
Anbefalt tur
Ned i fjorden
Vi så flere båter denne dagen
Usikker på om bildet klarer å vise hvor høyt det er utfor her
Vi ble sittende her i over en time å bare nyte dagen
Vi er på vei tilbake, samme vei vi gikk inn
Start ved venstre rødt merke, nebb ved høyre rødt merke
Turruta

Hvordan komme hit: Kommer du fra Stavanger kjører du gjennom Ryfylketunnelen og videre til Preikestolhytta. Turen starter her. Krevende tur. 6-8 timers gange, mange vil bruke 8 timer. Legger du til tid for pauser og fotografering, snakker vi om 8 til 10 timers tur. For å ha glede av turen bør du være i brukbar form.

Dette innlegget ble publisert i Rogaland, Strand, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.