Dvergasteinen

Parkeringsplassen

Første tur i 2015 bød ikke på noen form for utfordringer på noen måte. Turen til Dvergasteinen er meget enkel, regner du en time på hele turen, så har du godt med tid, veldig godt med tid. Her er det ingen bratte bakker, ei heller krevende partier å gå. Mesteparten av turen går på traktorvei. Parkeringsplassen rommer kun plass til et par biler, er dere flere går det sikkert ann å spørre om det lar seg gjøre å få parkere ved veien på en av gårdene.

Tavler og skilt

Turen starter først gjennom gårdstunet og videre noen hundre meter på traktor vei / grusvei. Tavlen ved oppstartspassen viser tydelig hvor veien skal gå videre.

Etter noen hundre meter, kommer du til et nytt kryss med skilter, her burde det nok stått skilt mot Dvergasteinen, men i stede for så følger du mot «Fjermedal». Mindre enn en kilometer lengre fremme, dukker det opp et nytt kryss, med nye skilt, her er det ingen tvil, du skal til dagens mål «Dvergasteinen».

Gode skilter, men ikke logisk ved hvert kryss

Herfra og opp er det kun 10 minutt igjen. På toppen er det et skilt som viser to plasser du skal gå å få med deg. Den ene er selvsagt denne steinen som er målet, men du skal ogå litt ut til høyre å få med deg utsiktsplassen. Viktig at du får med deg begge disse plassene.

Vi valgte først å gå bort til denne kampesteinen som har det snedige navnet «Dvergasteinen». Størrelsen på steinen og navnet passer ikke helt godt sammen.

Oversiktelig landskap

Inn under steinen kan du gå, og det er et par hyller der som, skal vi si, små mennesker kan krype opp i. Artig innretning det der. Husk forresten å skrive deg inn i boka som ligger i postkassen også. Etter dette gikk vi bort til utkikksplassen, det er kun ett minutt eller to, mellom disse. Her nytes det pølser på termos og annen turmat – og kaffe selvfølgelig. Turen er som tidligere nevnt, svært enkel uten noen fysiske utfordringer. Denne turen vil alle klare.

Kjempesteinen

Hvordan komme hit:  Med bil fra Vikeså, kjør forbi Bjerkreim på E39 og ta av til høyre ned mot Tengs. Ca. en kilometer etter du har svingt av E39, viser et skilt inn til «Versland». Du tar av til høyre her og fortsetter til du kommer til det lille skiltet, merket «Parkering», som du ser øverst i artikkelen her. God tur.

Dvergasteinen og postkasse med bok

Dvergasteinen igjen

Flott i Bjerkreim

Fin utsikt

Grusveien som følges

Snødekke på enkelte partier i dag

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Lett, Rogaland, Tid: 0 - 1 time. Bokmerk permalenken.