Fjellbygda – Svihus – Kråkedal

Skiltskog

Vi er kommet midt i november og det er tid for en liten høst tur i Sandnes øst. Startpunktet er ved Svihusvannet og parkeringen der. Merkelig nok har ikke Kommunen laget et skilt til avkjørselen, så om du ikke er kjent, kjører du rett forbi. Men når du finner plassen, åpner det seg flere flotte turalternativer.

Første del av turen går på skogsvei og det går oppover i jevn stigning. Veien tar snart slutt og terrenget starter.

Første del på vei

Det er blødt ute på denne tiden av året, så tett fottøy er både godt og nødvendig. Utsikten blir veldig bra når vi kommer opp, og høstens røde farger er i ferd med å bli gulbrune. Om kort tid kan snøen komme.

Man skal ikke mange høydemeter opp før fargene forandrer seg, noe som går frem av bildene her. De røde merkene er greie og om du vil kan du få en skikkelig stor runde å gå. Vi var for sent ute til det i dag, så ruten ble noe kortere.

Skogstunell

Det går jevnt i noe kupert terreng her oppe, og etter vi har vært på høyeste topp, ovenfor Svihusvannet, går det raskt ned mot en tett barskog. Denne er så tett at det fungerer som en tunell å gå i.

Vi kommer nå ut på en ny skogsvei som går ned mot Kråkedal. Ved gårdene der nede finner vi igjen flere skilter som forteller om veien videre til flere turmål, men da det er så seint på dagen, velger vi å gå ut til hovedveien i Søredalen og opp til parkeringsplassen med bilen igjen.

De siste seks kilometerne blir da på vei. Totalt brukte vi tre timer på runden vi gikk. Noen vil nok bruke mer, noen mindre.

Hvordan komme hit:  Kjør til Sviland i Sandnes og følg Søredalen, RV 315, videre til Svihusvannet, som du får på høyre side. Parkeringen er på venstre side i begynnelsen av vannet. Se etter en liten grusvei. Tavle og skilter er 10 meter innenfor veien.

Klikk på kart for større visning. Start ved det blå og hvite krysset

Starten av turen

Mange fine plasser underveis

Flott høstdag. Fargene forandrer seg oppover

Gjerdeklyver

Høstlys

Novemberfarger

Noe utsikt er det

Luftig på høydedragene her

Så nesten ut som en tegneseriefigur den steinen i midten

Siste del av turen går på vei

Tilbake til Svihusvannet

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Sandnes, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.