Frafjordhatten – enkleste vei å finne frem

Samfunnshuset

Rundturen til Frafjordhatten har vi gått tidligere, den er ikke merket og er ikke enkel å finne frem på uten bruk av kart eller å ha med kjentfolk. Denne gangen tar vi for oss den traseen som vil være enklest å finne frem på, den er fortsatt ikke merket og det er fremdeles en tøff dagstur dette. Du må altså være litt i form.

Vi starter fra Samfunnshuset som ligger noen kilometer inn i dalen fra Sjøen innerst i Frafjord. Her er det god parkering på baksiden av huset. Vi rigger oss til med mat og drikke for en krevende tur..

Du skal inn denne porten.

Vi går først over på andre siden av veien, der er det et busstopp med navnet «Molaug» på. På samme side som busstoppet, noen meter bortenfor, går det ei bru over elva og inn mot gårdene. Du skal innover her.

Denne veien inn mot gårdene følger du til du kommer til porten du ser på bildet til høyre. Du skal inn denne porten og bare følge veien oppover. I starten er det vei, men den blir gradvis dårligere og til slutt ender den opp som en sti. Det er denne veien som har fått navnet «Kjærlighetsstien», uvisst av hvilken årsak.

Tidlig i «Kjærlighetsstien»

For etter kort tid begynner stigningen, først ganske moderat, men det blir ganske snart betydelig stigning oppover. Du skal opp nærmer 800 høydemeter, så det er bare å stålsette seg.

Det går bare oppover her en betydelig periode, det er et bevis på at du er på rett vei. Etter en lengre periode i bratt motbakke, flater det ut og du får øye på ei smal aluminiumsbro som går over elva. Rett før du kommer til denne brua får du øye på varden på Frafjordhatten.

Helt bakerst der ligger Frafjordhatten

Ser du litt til venstre fremover, litt langt frem der, så ser du varden og målet for dagens tur. Men du har fortsatt et godt stykke igjen. Du skal over denne aluminiumsbrua. Rett etter du har kommet over vil du se et skilt på et tre.

Skiltet lyder: «Advarsel ! Beitende dyr. Løshunder forbudt».

Nå kommer du til det første av to punkter du bør bite deg merke i på turen. Bare ca. 20-30 meter etter dette skiltet kommer du til et tydelig stiskille. Her må du ta den riktige stien.

Tømmerstokkbrua

En av stiene går rett frem, den andre vender mot venstre. Du SKAL til venstre her ! Begge stiene er tydelige i stiskille, men du skal altså til venstre. Det går litt opp og ned bortover mot Frafjordhatten herfra, men det er bare å fortsette til du kommer til ei ny bru som er to tømmerstokker som er satt sammen med tverrgående planker. Du skal over denne brua og følge stien videre rett frem mot ei hytte. Nå starter oppstigningen til selve Frafjordhatten. Du følger stien rett opp som går like til venstre for hytta.

Her må du ta inn til høyre

Etter noen hundre meter oppe i bakken komme du til det andre punktet du må bite deg merke i på turen. Ved steinformasjonen på bildet til høyre MÅ du ta inn til høyre. Herfra er det sti og enkelte nødlinger (steiner som er satt oppå hverandre) som viser vei opp til varden. Viktig at du finner dette punktet.

Herfra er det ikke langt igjen til toppen, men det er en god stigning igjen. Frafjordhatten ligger på 815 meter over havet. Der du parkerer bilen er du ikke mange meterne over havet, så du får omtrent alle høydemeterne på fotturen.

Varden på Frafjordhatten

Når du kommer opp, er det stor fin varde med «stjert» på. Det er også postkasse med bok å skrive seg inn i, for dem som ønsker det.Det er et stort platå du kommer opp på, og legg merke til at på motsatt side av platået så vil du få oppleve flere fantastiske stup ned i Valevatnet. Du kan sammenlikne dette med stupet på Preikestolen. Svært bratt og høyt utfor her. Det er vel unødvendig å minne om at man må være våken når man beveger seg der borte. Men for et fantastisk sted, strålende utsikt og   brutalt flotte stup.

Hvordan komme hit:  Parker ved samfunnshuset i Frafjord, noen kilometer inn fra sjøen i Frafjord, i retning Månafossen, men ikke på noen måte så langt. (Se bildet under) På motsatt side av hovedveien er det et busstopp, og rett bortenfor går det en vei, ei bru, over elva. Du skal over brua og inn mot gårdene, og følge beskrivelsen i tur-artikkelen videre. I turtempo må du regne tre timer å gå opp til Frafjordhatten. Det går nesten like lang tid ned igjen. Så da har du nærmere seks timer i gange. Legg så til pauser på veien og en betydelig stopp på toppen for å få med deg denne fantastiske plassen. Derfor bør du sette av 6-7 timer på turen. Så er det den gamle leksa da, noen går raskere, men det vil også være dem som har behov for mer tid. På denne turen går vi samme vei, opp og ned.

Samfunnshuset i Frafjorddalen. Her parkerer du.

Klikk på kart for størr visning

Busstoppet, du skal over brua/elva ved busstoppet

Når du kommer bort til denne porten, skal du inn og gjennom den, og fortsette

Det går bare oppover

Fremragende natur

Men det går oppover og oppover..

Og oppover…

Oppover..

Det bare fortsetter opp

Opp…

Første gamle høyløe

Rett før aluminiumsbrua, får vi øye på Frafjordhatten. Bildet er KRAFTIG zoomet.

Andre løa

Du skal over denne brua

Ei sti elv her

Rett forbi dette skiltet som står på andre siden av brua, deler stien seg. Du skal ta stien som går mot venstre.

På toppen der fremmer er målet. Følg stien til neste bru.

Nydelig område

Du skal over denne tømmerstokkbrua og følge stien rett frem mot hytta

Flott her oppe

Du skal passere denne hytta på altansiden og gå oppover mot der fotografen står på dette bilde

Du skal oppover i bakken bak hytta på foregående bilde

VIKTIG: Ved dette punktet noen hundre meter oppe i bakken bak hytta, må du ta til høyre. Herfra er det nødler og sti opp til varden.

Småpytter på vei opp

Vi nærmer oss

Utsikten kommer for alvor

Der er Frafjordhatten

Varden og postkassen

Hipp, hipp…

Varden

Sjekk utsikten

Fra den siden vi kom opp…

Her er det stupbratt ned

Stor høyde her oppe

Langt ned…

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Gjesdal, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.