Kyrkjefjellet med rundtur

Informasjonstavle

Kyrkjefjellet ligger i Bjerkreim kommune. Når man kjører av E39 er det lett å tenke at dette er Gjesdal, men kommunegrenser har en egen evne til å svinge i de merkeligste retninger. Derfor er altså dette Bjerkreim. Vi har tatt for oss rundturen om Stølsvatnet denne gangen, et vann som forøvrig fungerer som drikkevann.

Vi fortsetter veien her

Første del av turen går på grusvei. Etter et kvarters gange, kommer du til et skilt som viser opp til venstre mot Kyrkjefjellet. Vi velger å ikke gå opp hit, men fortsette på veien videre. Dette er en rundtur, så vi ender til slutt med å komme ned igjen ved dette skiltet. Etter en ny periode kommer vi opp til dammen ved Stølsvatnet, her skal vi gjennom grinda og fortsette ca. 600 meter langs vannet til vi kommer bort til kraftstasjonen.

Mange fine vann underveis

Her får du flere alternative ruter å velge i, i vårt tilfelle er det enkelt, vi skal til Kyrkjefjellet som er et av alternativene på skiltene. Underlaget skifter nå fra grusvei til gresskledd vei. Men etter hvert går det over i gangsti. Vi kommer etter hvert opp til flere utkikkspunkt hvor du får en fin oversikt. Flere flotte vann passeres også på veien oppover. For her går det oppover et godt stykke.

Vi skal hitover

Rødmerkene er ikke alltid like enkle å få øye på, men følger du godt med, ordner det seg greit dette. På vei til toppen av Kyrkjefjellet får du et par harde kneiker, men sånn må det jo være når man skal opp i høyden. Målet for dagens tur ligger på 517 moh. Fra toppen får du en herlig utsikt som er verd alt strevet. Varden er ikke den største, men utsikten er mektig. Her ser du også over til Faureknuten.

Ned mot veien igjen

Veien ned er relativt bratt, vi skal ned på veien vi gikk oppover, der det første skiltet var etter et kvarters gange. Ned hit går det i bratt terreng. Så er det bare å følge veien ned igjen til bilen. Vi fikk lov av en hyggelig gårdbruker å parkere på siste gården før grusveien startet. Kjører du et par hundre meter til, kommer du opp til infotavlen og en liten parkeringsplass ved denne.

Hvordan komm hit:  Kommer du fra Ålgård, følger du E39 til, et par hundre meter før Søilandkiosken. Her tar du av til venstre mot «Nedrebø» og videre til Birkeland. Det er veien rett frem, så langt du kommer. Ved siste gården fortsetter du rett frem ca. 2-300 meter på grusveien til informasjonstavlen. Her parkerer du. Turen starter på grusveien videre. Du må regne 3 timer gangtid på runden, legger du til pauser, kan du nærme deg 4 timer som du må sette av.

Turen starter ved det blå og hvite krysset

Rett før informasjonstavlen

Flott landbrukslandskap

Vi går veien oppover

Det er drikkevann her oppe

Nydelig område

Varden på Kyrkjefjellet

Toppen fra avstand

Nesten nede igjen

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.