Nipen

Turstart som til Tofjell

Turen til Nipen bringer deg god utsikt over Årdal og Årdalsfjorden. De som har merket denne turen skal ha all mulig skryt, her var det meget enkelt å følge merkene. Hadde jeg ikke klart det her, måtte jeg nok tatt en seriøs alvorsprat med min optikker.

Vi startet fra øverste parkering, så langt det er mulig å komme med bil. Det er en fordel å ha en SUV, med høy bakkeklaring det siste stykke.

"Lun traktorvei"

«Lun traktorvei»

Første stykke går på lun traktorvei oppover. Og det går oppover et stykke, veldig oppover faktisk. Men etter en snau kilometer kommer du til skiltet som ber deg ta ut i heia til høyre, her er det tydelig merket «Nipen».

Du kommer raskt opp på en liten kolle, men det er slett ikke målet for turen i dag. Men utsikten begynner herfra og blir bedre etter hvert som du går. Vi går nære en kam med relativt høyt stup utfor også etter dette. Meget kjekt parti.

Her er det brattere enn bildet klarer å vise

Om du ikke plages av høydeskrekk da, da går du bare litt lengre inn på fjellhylla, det er ikke noe problem.

Etter cirka en times gange kommer jeg til det ytterste platået som altså lyder navnet Nipen. Før dette har jeg gått i litt variert terreng med noen småbakker opp og ned. Nipen som er turens mål, er ikke det høyeste punktet på turen, det gikk faktisk noe nedover til utsiktspunktet, som ligger på 448 moh.

Det er postkasse med bok på toppen, den ligger bare ikke helt i synet på oss. Let og finn.

Årdal

Årdal (med zoom)

Hvordan komme hit: Kjør til Årdal i Ryfylke. Bak bensinstasjonen, i bebyggelsen der, finner du skilting til Eventyrskogen. Når du kommer opp dit fortsetter du bare videre oppover. Når du kommer til krysset og skiltet «Bomvei» kan du velge å parkere her. Dette er nedre parkeringsplass. Vi kjørte opp til øvre parkering, hold til venstre når veien deler seg. NB, dårlig vei siste stykket opp til øvre parkering. Velger du nedre parkering ved brua må du legge til noe gangtid. Fra øvre parkeringsplass tar det en time å gå hver vei. To timer tur/retur. Legg så til en halvtime til matpause og fotografering, så har du en tur på minst 2,5 timer, dette fra øvre parkeringsplass altså.

Skiltingen er utmerket

Våren er kommet i høyden

Årdal igjen

Vi skal ut langs den grønne fjellryggen

Flott plass

Nydelig utsikt i flere retninger

Flere skilter underveis. Meget bra

Variert og godt merket terreng

Innover dalen bak oss

Retning Tofjell bakerst der

Utsikt fra Nipen

Mer utsikt

Det er postkasse på toppen, men denne står litt til høyre for platået. Den som leter....

Flott terreng

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.