Skredkollen

Varden på Skredkollen

Denne turen går til Skredkollen i Etne kommune. Turen starter fra bensinstasjonen på Tjelmeland, ikke langt fra Åkrafjorden. Toppen ligger 908 meter over havet, og da blir stigningen på turen snaue 800 meter. Første stykket følger vi en traktorvei oppover. Her er det bratt, og vi tar mange høydemeter bare her.

Første skiltet før du går under veien
Dette møter du etter du har gått under veien

Vi starter altså fra bensinstasjonen, går et par hundre meter nedover, der er det undergang, under E134. For vi skal opp på motsatt side av hovedveien. Denne traktorveien oppover er bratt, men greit nok, vi spiser høydemeter. Et stykke oppe i bakkene vil du ved 2-3 anledninger se rødmerket som vil lede deg ut i heia. På denne turen skal du bare se helt bort fra dette, du skal følge veien helt til endes. Helt til endes. Her går du over ei myr, men de har lagt ut steiner å gå på, så dette er veldig enkelt.

Følg denne veien til endes
Utsikten kommer fort
Her er du på toppen av veien, nå skal vi ut i terrenget

På toppen her er det slutt på vei og vi skal over i terrenget. Det stiger fortsatt litt opp mot Revstjørn. Vær OBS på at det er et lite stikryss her før Revstjørn, det er spesielt viktig å få med på veien ned, ellers så havner du ned en helt annen plass. Under ser du at det er et skilt, litt gjemt i dette krysset.

Vær OBS i dette krysset

Men vi skal videre, og etter ikke lenge er vi oppe ved Revstjørn. Flott vann med fisk, vi så det vaket flere ganger. Det står skilt også her, med navn på vannet, riktignok på dialekt 😀

Vi stiger fortsatt
Over tregrensen og nydelig underlag å gi i
Så var vi her
Revstjørn
Samme vann

Frem til Revstjørn har vi fulgt røde merker. Det er slutt nå. Nå SKAL vi over på sti merket med GUL maling. Når du står ved skiltet «Revstjødn» følger du de røde merkene cirka 100 meter til. Der tar du av til venstre og over på gulmerket sti videre. Det er ikke noe skilt her, så du må bare følge med.

Vi får stadig bedre utsikt, for vi fortsetter å spise høydemeter
Kan det bli bedre enn dette
Etnefjellene med snø i bakgrunnen
Jeg liker sånt terreng godt
Vi ser oss tilbake
Stordalsvatnet helt i bakgrunnen
Nydelig tur
Disse var det flere av
Stadig høyere opp
Vi zoomer inn
Vi er nå så høyt oppe at gresset er ikke grønt lenger (tidlig i juni)

Vi nærmer oss toppen, du ser det klart på at fargene i naturen blir mer brunbeige. Snøen ligger også her, men kun i klatter. Det meste er barmark. Vi tar til med siste bakke opp til toppen.

Der oppe ser du varden 908 moh
Filmsnutt
Nesten oppe
Der var varden
Og beviset
Innover i Etnefjellene
Helt bakerst, litt til venstre ser du Folgefonna
Flott skue

Vi er oppe, med nydelig utsikt i flere retninger. Vi ser inn i Etnefjellene, der mange har gått den såkalte «SignaTur» ruta til Turistforeningen, også kalt «Gullruta». Vi ser ned mot Åkrafjorden og i retning Stordalsvatnet. Dette var virkelig verdt strevet.

Filmsnutt
Fantastisk utsikt
Rett og slett ei Rype
Der skimter du Åkrafjorden
Vi zoomer inn Folgefonna
Da takker vi for oss

Vi går samme vei ned, som opp. Vi brukte godt og vel 2 timer opp, ca. 2 timer ned. Men legg til for pauser og fotografering. 5 timer bør du sette av, kanskje mer. Vi målte turen til 5.21 kilometer hver vei, 10.42 kilometer tur/retur. Husk det er mye stigning på denne turen.

Starter på Tjelmeland

Hvordan komme hit: Kjør bil fra Etne på E-134 og i retning østover. Når du passerer Stordalsvannet, og litt til, rett før du kommer ned til Åkrafjorden, får du en bensinstasjon på venstre side (Best bensinstasjon). Du parkerer her, gå litt ned bak stasjonen og gå gjennom tunnelen under veien. Her starter turen.

Dette innlegget ble publisert i Hordaland, Tid: 3 - 5 timer, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.