Trollgarden

Ser du trollgarden midt i bilde ?

Vi skal gå fra Fundingsland i Hjelmeland og inn til Trollgarden innenfor Kviavatnet. Parkeringsplassen på Fundingsland er stor og god, her er stor karttavle og skilter, men å finne frem herfra til de røde merkene starter, er litt av en jobb. Ja, du forstår meg rett når du tenker at dette var dårlig merket. Turistforeningen er klar over problemet, men det hjelper ikke mye for dem som ikke er kjent. Vi skal gjøre et forsøk på å forklare etter beste evne.

Ved skiltene her er det stor og god parkeringsplass.
Skiltet til Trollgarden viser at du skal gå videre på denne asfalterte veien innover
Ved enden av asfaltert vei, går du inn på grusvei, denne følger du videre inn til du kommer til et felt der de produserer små grantrær, trolig et juletrefelt. Her skal du være OBS.
HER MÅ DU FØLGE MED !!! Når du kommer hit, ser du grusveien først tar en venstresving nærmest, for så å ta en høyre sving og går oppover i en bakke. Ser du den røde ringen i bilde her, HER starter den røde merkingen. Du må bort til der den røde ringen er på bildet. Finner du dette stedet, er du berget.
Vi går nå på merket sti opp til Kaldavatnet. Vi følger vannet litt, og så går merket sti bratt opp til høyre.
Her tar vi noen hundre høydemeter
På toppen dreier merket sti brått til venstre

Vi har nå kommet opp av skogen og er over tregrensa, det stiger fortsatt noe innover, men ikke slik det var opp fra Kaldavatnet. Nå blir det mer lettgått innover, merkingen bærer preg av at den er slitt, men ikke verre enn at det fint går an å følge den. Mye av merkingen er laget på nødlinger (små varder) også, så dette går rimelig greit. En oppfrisking av rødfargen hadde derimot ikke vært feil.

Å hvor det er flott innover her
Friske farger i juni
Vi kjører på innover
Skydekket ligger nede i dalene
Vi er kommet inn til Kviavatnet og i bortre ende av vannet ligger Trollgarden. Før dette har vi tatt av fra rødmerket sti, ved et lite «hjemmelaget» skilt med navnet «Trollgarden» på.
Her ser du trollgarden tydelig
En video fra Trollgarden
Trollgarden

Sagnet vil ha det til at det var trollene som laget dette gigantiske gjerdet. Sannheten er nok trolig at det er istiden som har formet denne steingarden. Mektig skue mer enn to kilometer innover. I dette landskapet laget vi oss varm mat og koste oss i det fine været. Turen tilbake følger samme vei som den vi gikk inn. Ca. 22 kilometer, og ca. 8 timers gange.

Vi skal opp her for å komme opp på rødmerket sti igjen
Om det er mulighet for å bade underveis ?
Joda, det er det
Vi sklir sakte men sikkert tilbake i retning Fundingsland
Og zoomer inn Fjellsenden
Vi dro på med en liten runde ekstra der inne og kom opp mot 25 kilometer, uten den blir det snaue 22 kilometer.

Hvordan komme hit: Kjør til Fundingsland i Hjelmeland og parker på den store fine parkeringsplassen der. Følg så anbefalingene som beskrevet i tekst og i undertekst til bilder i artikkelen her, for å nå målet.

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Hjelmeland, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.