Ørnaberget og Veldehytta

Ørnaberget

Vi har tatt turen til Øvre Vats i Vindafjord kommune. Vi skal til et sted der vi hadde flere titalls muligheter for turmål. Derfor måtte vi velge to. Ørnaberget og Veldehytta går delvis på skogsvei og delvis ute i terrenget. Det ble en flott dag tidlig i april. Etter vi hadde parkert bilen var det så mange turskilter stående på parkeringsplassen, at man kunne bli reint svimmel.

Parkerer her og skal inn grinda til høyre i bilde
Bare å velge
Bare å velge ja
Det er massevis av skilt langs veien også
God vei først, som gradvis blir mer lik en sti oppover

Vi fortsetter oppover skogsveien, for det går oppover. Veien svinger seg oppover lia og det vrimler med skilter underveis. Her kan du, om du ønsker det, gå gjennom lerkeskog og granskog som en forandring til skogsveien.

Her vil du gjøre turen litt lengre om du ønsker
Her forlates skogsveien

Siste biten opp til Ørnaberget går ute i terrenget, godt skiltet og merket også her. Det var noe disig når vi var oppe, men du har en fantastisk utsikt herfra.

Stien oppover
Alt er på stell
Siste kneika
Toppunktet
Ørnaberget
Benk og bord å slappe av på.
Første klasse
Disig men fint
Vats
Zoomet bilde av Ølensvåg
Vi skal videre ned igjen

Etter noen fine minutter på toppen med mat og drikke, samt fotografering, skal vi samme vei ned igjen til skogsveien. Her fortsetter vi innover i heia, snaue to kilometer til Veldehytta

I krysset får vi en ny skiltskog
Skogsveien er nok mindre i bruk innover
Kan det være perleporten tro ?
Fine flate vidder på toppen
Infotavlene er der, hele tiden
Vårt andre turmål
Veldehytta med benker og bord utenfor

Ny matpause. Sola varmet når du komm i le for vinden, dette var en flott plass. Vi ble sittende lenge her. Like ved hytta var det en mengde nye skilter som forteller at utvalget turer herfra er enormt.

Her er noen av dem
På vei tilbake

Så følger vi samme vei tilbake til parkeringsplassen, men uten å gå opp til Ørnaberget igjen da. Vi målte vår tur til 8,3 kilometer. I ren gangtid går det kanskje drøye to timer. Vi brukte nærmere tre timer, men det var på grunn av to gode pauser.

Vår tur
Skisse av turen

Hvordan komme hit: Vi kjørte fra Stavanger til Rennesøy. Båt over til Bokn og følger E39 videre til Aksdal. Følg videre E-134 til Knapphus og videre til Vats. To kilometer etter bensinstasjonen på Knapphus, mot Ølensvåg, tar du av til venstre merket «Eikedal». Flott parkering etter ca. 700 meter. Her starter turen.

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer, Vindafjord. Bokmerk permalenken.