Rage

Denne turen inngår i «Kodejakta 2019» i Hjelmeland kommune i år. Turen starter fra samme parkeringsplass som om du skal til Tofjellet. Men her skal du over brua som er stengt med port og gå opp veien til endes. Dette er drøye to kilometer. Ved veiens ende går du rett ut på rødmerket sti og etter noen hundre meter finner du skiltet som er merket med «kodejakta Rage».

Her er parkeringen og skiltene til Tofjellet. Men du skal ikke opp bakken, du skal over brua, over elva og følge veien oppover der.
I enden av veien, drøye to kilometer lengre oppe, går du rett over på rødmerka sti
Du møter dette skiltet ute i heia, etter ca. 500 meter
Kaldavatnet ligger her som vanlig, vi skal ned dit
Etter å ha balansert på steinene over elva går turen videre på gress og lyngbunn

Det er noen våte partier innover, så tette gode sko er en fordel. Stien er nymerket av året, så det er ingen kunst å følge merkene innover. Det er satt ut flere skilt også, så der det kunne vært tvil om veien, blir du ledet i riktig retning.

Lett, fint terreng å gå i
Flere skilt er satt opp
Langt bak der, ser du Brendeknuten
Denne postkassen og boka er kun for dem som går Kaldavatnet rundt
Vi kommer etter hvert ned mot Vasstølvatnet
Brendeknuten ses i en annen retning enn der vi skal til
Om du kaller det for Brakje eller Einer vet ikke jeg, men her trives de

Nå starter vi nedstigningen mot Rage. I den gra man kan si stigning om en bakke som går nedover da ? For den gamle gården Rage ligger merkbart lavere i terrenget enn der vi kommer fra. Det er en del Bjerkeskog, men merkingen er god, så her går nok stien seg til etter hvert.

Mye bjørkeskog i bakkene ned mot gården
Etter en god stund i nedoverbakke, er vi fremme ved Rage, en flott plass med god utsikt
Vannet du ser er Øvre Tysdalsvatnet
Huset er her fortsatt
Du kan ane at det har vært ryddet og drevet gård her for mange, mange år siden
Hører du fuglesangen

Turen tilbake går samme vei. Vi målte turen til 13,2 kilometer, regner du 5 timer, pluss/minus, så er du i nærheten i greit tempo.

Skisse av turen
Her er traseen
Her går turen

Hvordan komme hit: Kjør til Årdal i Ryfylke. Ved bensinstasjonen og butikken der, ser du skilting mot Eventyrskogen, følg denne. Når du kommer opp dit, fortsetter du bare videre. Ved neste kryss tar du opp til høyre, det står Bomvei der og Tofjellet. I neste kryss uten merking tar du til venstre. Da kommer du opp til den lille parkeringsplassen som er merket med «Tofjellet». Parker her. Du skal IKKE opp bakken mot Tofjellet, du skal over brua, over elva (som er stengt med port) og gå veien oppover til endes. Her starter den rødmerkede stien. Skilt etter noen minutter ute i heia.

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Normal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.