Vallresknuten

Vis større kart

Grusveien bort mot skitrekket

Denne toppen ligger nesten 900 meter over havet, og det er en medium tung tur dette. Ikke at det er umulig å nå den, men det er bratt og god lengde helt inn hit. Merkingen av turen er også «så som så» da vi kun snakker om steinmerking det siste stykket. Men er du i litt form, skal dette være greit overkommelig. De aller minste bør nok få slippe å være med her. Turen starter fra den inderste parkeringsplassen på Giljastølen, denne ligger nærmest skitrekket.

Skitrekket

Når du starter svarer det seg å følge grusveien inn til bunnen av skitrekket. Denne går først litt ned mot vannet før den svinger til høyre, forbi bommen og bort til skitrekket. Når du er kommet hit fortsetter grusveien opp i traseen til trekket, du følger denne oppover. Et stykke oppe i bakken deler veien og traseen til skitrekket seg, du følger grusveien inn til venstre. Denne slynger seg på kryss og tvers opp over slalomløypa på Gilja.

En av de mange steinmerkingene

Så kommer vi til det viktigste på hele turen og som er helt avgjørende om du finner den riktige løypen videre. Grusveien ender ved toppen av skitrekket, men ca. 150 meter før du når toppen, ved den siste kneika, starter den «Steinmerkede» stien som fører deg opp til Vallresknuten. Det er helt avgjørende at du finner starten på denne stien, ellers kan det bli mange og lange omveier. Rett før skigarden går denne stien opp til venstre og ut i terrenget.

Vi passerer flere flotte vann og høye stup

Vi følger nå skaret oppover, her er det delvis bratt og delvis ulendt. Etter den siste oppstigningen flater terrenget ut, og langt der fremme vil du få øye på den mektige varden. Det er delvis blødt oppover her, så tette fjellsko er å anbefale. Går du tom for drikke, vil du finne flere naturlige drikkestasjoner underveis. Flere vann og høye stup vil du også kunne se underveis oppover. Naturen har forøvrig laget til uværstasjon langs løypa et stykke før vi komme frem.

Hule

Denne steinblokken er «hul» og her går det ann å gå inn. Rommet er ikke kjempestort, men det er plass til 3 – 4 personer om det skulle bli nødvendig. En slags fin hule til ly mot uvær om det skulle overraske.

Siste delen opp mot toppen er noe flatere, men det er en god bit å gå, så dette tar sin tid. Selv om du kan se varden på lang avstand, vil du oppleve at dette er en lengre tur.

Boka på toppen

Utsikten ved toppen kan ikke beskrives i en artikkel her, den må oppleves. Bildene og filmsnutten taler nok litt for seg, men det er ikke i nærheten av den virkelige opplevelsen. Turen anbefales om du er litt trent og at du bruker tid på å finne starten på den steinmerkede stien.

På godværsdager er det flott og raste her oppe. Bruk tiden godt, det er mye å se, både fra toppen og langs etter løypa. Riktig god tur.

Vallresknuten

Hvordan komme hit:  Kjør bil til Gilja og opp til Giljastølen. Velg den parkeringsplassen på toppen som ligger nærmest skitrekket. Følg så beskrivelsen i artikkelen ovenfor. Inklusiv pauser, bruker man pluss/minus 4 timer på denne turen i turtempo.

Slalombakken på sommerstid

Flott natur

Giljavann

Ved toppen av skitrekket

Ligger litt snø, selv i juli

Praktfullt

Hva skal man si ?

Maiestetisk

På toppene, i retning Frafjord

Vakkert

Dette innlegget ble publisert i Gjesdal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.