Gunlanuten over Fosstemmen

Du går først gjennom gårdstunet

Gunlanuten blir ofte omtalt som en av «Majestetene» i Ryfylke, og det er ikke uten grunn. Med sine 829 moh åpner det seg en utsikt som ikke er hverdagskost. Her får du utsikt i alle retninger og et perspektiv over Ryfylke fra luften. Er du ute etter noe som ikke er så vanlig, ja da tar du denne turen. Vi velger å starte fra Åsland og gården i enden av veien der. Første del starter med at du går mellom bygningene der og fortsetter på veien du ser på bildet til venstre her.

Ingen problemer her nei

Rødmerkingen er veldig tydelig når du skal ta av fra denne veien, så det er ikke noe problem å finne frem.Etter kort tid får du flere skilter som i tillegg viser deg at du er på rett vei.Du vil se at det er opp til flere veier å velge, alle er godt skiltet. Vi velger å gå via Fosstemmen begge veier. Her er det greiest sti og godt merket. På dette stedet er det satt opp en Gapahuk med bålpanne for dem som vil slappe av og lage seg noe mat. Meget «forseggjort» og noe som slettes ikke er vanlig rundt omkring.

Grønt og fint oppover

Vi skal videre. Første del etter Fosstemmen går på en skogsvei et stykke, men oppe i bakkene møter du igjen nye skilter som leder deg videre ut i terrenget. Herfra vil du kunne se varden på Gunlanuten på lang avstand. Men det er fortsatt et betydelig stykke igjen å gå. Den merkede stien leder deg i en betydelig bue på vei opp og ikke det som kan se ut som den raskeste veien i luftlinje. Her passeres flere små tjern som i seg selv er flott og som det på gode sommerdager kan gå an å bade i.

Solen stikker frem

Etter cirka tre timer er du oppe ved varden. Det er ikke mange som klager på utsikten herfra. Store deler av Ryfylke vil du ha kontroll på når det gjelder oversikt, herfra. Vi var heldige å fikk gløtt av sol på toppen selv om været ellers var overskyet.

Etter en god matpause ved varden samt det å få tatt en del bilder, bar det nedover igjen. Vi valgte igjen å ta samme vei tilbake og innom Gapahuken på ved Fosstemmen. Det er bare en nydelig plass dette. God rasteplass dette også.

Ser du Gapahuken på andre siden ?

Herfra og ned til bilen på Åsland, går du på en snau time. Dette er også det enkleste partiet på turen. Det er lite «svært bratte» bakker på denne turen, men når man skal opp til over 800 moh, så sier det seg selv at turen går i jevn stigning hele tiden.

Du bør sette av 6 timer på denne turen, da har du tid til et par greie pauser også. Det er nok av vann å fylle flasker med her oppe, men maten må du medbringe. Det er tross alt noen timer du skal være ute.

Hvordan komme hit:  Kjør til Hjelmeland og ta fergen over til Nesvik. 150 meter etter du er kommet i land på Nesvik, tar du inn til venstre, skilt viser Skiftun. Denne veien følger du noen få kilometer til du kommer til avkjørsel mot høyre, merket «Åsland». Denne veien følger du til endes og parker ved gården der. Gjør en avtale med de som eier gården, så går dette svært fint.

Klikk på kartet for større visning. Turen starter ved det blå og hvite krysset

Måtte smile litt her...

Måtte smile litt her…

Det blir raskt utsikt

Litt lengre oppe i bakken

Hjelmeland til venstre, Randøy rett frem

Utmerket skilting i heia her

Noe disig i perioder

Flere tjern med jevne mellomrom

Et til...

Et til…

Vi nærmer oss toppen

Begynner å bli høyde på det nå

Mot Erfjor

Utsikt fra Gunlanuten

Utsikt i annen retning

Varden på Gunlanuten

Tid for å starte på turen ned igjen

Solen melder sin ankomst

Litt av turen går på denne veien

Gapahuken ved Fosstemmen

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.