Rundturen Hogstad, Storaberget, Grindavann

Parkering ved løa på Hogstad

Det er en kjekk rundtur dette. Ikke særlig krevende er den heller, selv om det stiger noe opp til varden på Storaberget. Toppen her ligger på 342 moh, ikke all verden kanskje, men utsikten er formidabel. Du kan selvsagt gå samme vei opp og ned, men vi legger turen om Grindavannet på tilbaketuren. Dette medfører at turen blir noe lengre. Vi parkerer ved gården på Hogstad, Herfra er det lett å manurere videre. Stor tavle sørger for dette. Første del går ned mot sandtaket.

Godt skilta

Etter at du har gått gjennom porten fortsetter du på veien mot venstre. De røde merkene kommer nå frem og leder deg først opp til et gammelt vannverk fra krigens dager. Like ovenfor dette, kommer du til et skiltet kryss, her følger du mot «Storaberget».

Du får ei god kneik å bryne deg på rett etter dette skiltet, men den er ikke lang, så det går veldig greit. Etter noen hundre meter flater landskapet ut og du kommer bort til den første av tre demninger.

Grei demning å passere

Her krysser du den brede murkanten og fortsetter videre innover. Etter kort tid kommer du til neste vann, med en ny demning, du skal over.

Vi skal videre på venstre side av vannet. Dette stemmer ikke helt i forhold til toppen, men det er her det er greiest å nå frem. De røde merkene går også her.

På enden av vannet møter du nok en demning, her har du valget å gå over demningen eller følge stien rett nedenfor.

Varden på Storaberget

Rett før du kommer til denne siste demningen, vil du også se at det er her du kan gå over til Grindavann, noe vi skal på vei tilbake.

Etter pluss/minus en time, er du oppe på Storaberget. Utsikten er flott i alle retninger.

Herfra ser du til Karmøy i Nord og til Bjerkreimsenderen i Sør. Betydelig del av ytre Ryfylke ses også tydelig herfra. Stavanger by er også tydelig fra toppen.

Grindavatnet

Vi skal ned igjen til den siste demningen vi passerte på vei opp. Rett over denne kommer vi til skiltet som fører oss over Grastofjellet og ned til Grindavatnet. Det er dette vannet Tyskerne brukte som drikkevannskilde under krigen.

Etter å ha hatt en god pause på badebrygge ved vannet her, legger vi turen ned mot bilen igjen. Legger du merke til det, vil du se gruveganger med rørbaner inni, på vei ned. Det er ikke lov å gå inn i disse. Farlig er det også.

Badebrygga i Grindavatn

Du vil bruke en time eller drøyt det opp til Storaberget, en ny snau time fra Storaberget til badebrygga ved Grindavatnet og 40 minutt fra Grindavatnet og tilbake til bilen. Sett av tre timer på rundturen, så har du til en liten matpause også.

På sommeren er det rikeslig med bademuligheter her oppe. Sett da gjerne av mer enn de tre timene. Det er en flott rundtur dette for både stor og små. Flott område å ferdes i er det også.

Hvordan komme hit:  Kjør fra Hana og i retning Hommersåk. Du skal ikke så langt. Like før krysset og avkjørsel til «Li» på Hogstad, tar du av til høyre. Dette er kun 150 meter før krysset og avkjørselen til «Li». Parker ved den store tavlen på gården der.

Klikk på kartet for større visning. Turen starter ved det blå og hvite krysset

Paraplytre

Det gamle kalanlegget i vannverket

Skog på en del av turen

Lomstjørn

Flere demninger

Flotte små vann

Her oppe deler veien seg

Storaberget ligger oppe til venstre

Storaberget

Mot Lutsi

Helt bakerst ligger Karmøy

Usken rett frem

Grindavatnet nærmest

Nede ved Grindavatnet

Grindavatnet i skumringen

Mer av vannet

Dette innlegget ble publisert i Normal, Rogaland, Sandnes, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.