Melkevann, Dydland, Jansholet, Bu

Vi starter her ved skiltet "Melkevann"

Vi starter her ved skiltet «Melkevann»

I dag skal vi ut på en «ikke merket» tur i Sokndal. Her vil du ha stor hjelp av å ha med eget detaljert kart, kanskje er det også helt nødvendig. På turen var vi overlatt helt til oss selv, selv om det en kortere periode var noen gamle rødmerker å følge. Dette var nok i sin tid litt av en helt annen rute.

Vi starter ved den lille parkeringsplassen du ser på bildet til venstre. Her finner du skilt som lyder Melkevann.

Badeplassen

Det går en grusvei nedover mot vannet, og denne skal vi følge så lenge det går an. Den stopper ved en slags fin badeplass og herfra følger vi vannet til høyre. Det er svært smalt her, men noen har lagt steiner ut i vannet langs fjellet, så det går faktisk ganske greit dette.

Men Adam var som kjent ikke lenge i Paris. Nå begynner turens mest uoversiktelige stykke og det vanskeligste partiet å gå. Vi skal i retning Dydland som du ser på kartet.

De to små vannene passeres mellom dem

Vi går over et lite fjell hvor det står «297 moh» på i kartbeskrivelsen, eller bittelitt til venstre for dette. Videre faller vi ned til venstre mot de to små vannene rett før merking «209 moh».

Herfra følger vi på høyresiden i nok så rett linje mot Dydland. På Dydland møter vi det artige skiltet «Route 66» også.

Ved den borterste røde gården går det en vei opp til høyre og en ned til venstre. Her tar du til venstre på vår rute.

I dag, et baseng

I dag, et basseng

Her kommer du til slutt ned til sjøen og får oppleve rester av Tyskernes herjinger under andre verdenskrig. Grunnmurene står igjen flere streder og innganger til beskyttende (bombe)rom er det opp til mange plasser.

Det kan faktisk se ut som at det er blitt bygget to hytter over restene av kanonstillinger på strategiske knauser. Dette var svært kreativt og sikkert en fantastisk plass å ha hytte, både for utsikten og været.

Herfra følger vi godt merket sti over til Bu utenfor Jøssingfjord hvor vi har bil nummer to parkert. Tiden du bruker blir lengre enn det kan se ut til, all den tid det er vanskelig å gå i perioder her. Skal du få sett deg om litt i tillegg, må du regne 4-5 timer, minst, kanskje mer.

Hvordan komme hit:  Kjør RV44 fra Sokndal til Jøssingfjord. Kjør videre i retning Åna Sira. Mellom Jøssingfjord og Åna Sira finner du parkeringsplassen på høyre side (Øverste bildet). GPS posisjonen ser du under i bildene. Legg merke til at streken på kartet er tegnet, og egner seg derfor ikke å navigere etter.

Gps posisjon

Dette skiltet står på parkeringsplassen

Første del går på vei ned til Melkevann

Melkevann

Klikk på kartet for større visning. Start ved den røde prikken

Det er flere små vann i området her

Er det en "Heller" vi ser oppe i lia der ?

Er det en «Heller» vi ser oppe i lia der ?

Mosegrodd treverk

Vi nærmer oss Dydland

Jansholet

Ved innseilingen til Jøssingfjord

Lyktene ved Jøssingfjord

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Rogaland, Sokndal, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.