Førlandsåsen med rundtur

Godt skilta og merket

Førlandsåsen er en topp som ligger ovenfor Jørpeland sentrum i Strand kommune. Varden er på 520 moh og har fantastisk utsikt ut over Jørpeland og hele havnebassenget mot Stavanger og enda lengre ut. Veien opp har noen bratte partier så her får du pulsen opp, det er sikkert. Kjør ned mot Lyses kraftstasjon som ligger ovenfor «badeplassen» i fossen på Jørpeland, på veien ned her er det god plass å sette fra seg biler. Da er det kort vei opp igjen til der turen starter.

Skodde i starten

Ved veien ser du tydelig skiltet ovenfor her, turstartpunktet er rimelig klart. Etter at du går gjennom skog en liten kort periode, stiger det straks i terrenget, og det stiger ganske kraftig også. Snaue 400 høydemeter skal bestiges på 2 kilometer, da blir det gjerne mye oppover.

Turen startet med tåke som «kom og gikk», heldigvis bedret dette seg så vi fikk med oss utsikten. Og denne ble bare bedre og bedre etter hvert som vi kom oppover.

Etter en drøy time er du oppe ved varden og det er like utrolig hver gang hvor mye man får med seg på topper som ligger så nære bebyggelsen. Du får en følelse av å være lengre vekke og ute i terrenget enn du egentlig er.

Varden

I videobildet over ser du Jørpelandsholmen rett frem og Stavanger langt, langt bak der. Som seg hør og bør, er det postkasse med bok som du kan….. ja, du vet…

Men vi vil ikke ned samme vei vi kom opp i dag, dette kan gjøres som en rundtur. Vi fortsetter å følge de røde merkene til vi kommer ned på veien vi startet fra, bare en del høyere oppe nå. Her kan du velge å gå veien ned til bilen igjen, men du kan også velge noe annet.

Ta til høyre her og over elva.

Det gjorde vi. Ser du på kartet under, kommer vi ned til veien ved «527» skiltet, til høyre for der det står «Heståsen». Her fortsetter vi over veien og over elva. Først på sti, så på gangvei.

Når vi kommer ned til kraftstasjonen tar vi over elva igjen og opp til bilen. Da er du nede ved det hvite og blå krysset på kartet. Ta av og over elva ved ved krysset du ser på bildet til venstre.

Hvordan komme hit:  Kjør til Jørpeland og ta av mot «Fureneset». Du skal ikke på noen måte så langt, rett etter bebyggelsen får du et betongfirma på venstre hånd, og rett ovenfor dette ser du skiltet på det øverste bildet her (Venstre side). Parkeringen er ned til høyre, en liten sidevei. Følger du vår beskrivelse vil turen ta 2,5 til 3 timer totalt.

Klikk på kartet for større visning

Parkering ned til høyre her. Turen starter i veikanten til venstre

Slakt i starten, men det varer ikke

Sakte klarnet det opp

Litt oppe i bakken

Litt trolsk

Parkeringen på avstand (med zoom)

Varden på toppen

Jørpeland

På baksiden av toppen

Nede over veien, litt til vestre oppover og over elva

En mengde skilter "overalt"

En mengde skilter «overalt»

Flotte greier

Over elva igjen ved bilen og kraftstasjonen

Gammelt og nytt kraftverk

Dette innlegget ble publisert i Normal, Rogaland, Strand, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.