Sikvalandskula

Sikvalandskula er et fjell mange har besøkt. Det kan ses fra flere plasser og ligger som et landemerke, høyt oppe på høgjæren. Selve kula er 424 moh og har utsikt milevis i alle retninger. Turen er ikke merket med skilt eller rødmerker, men den er nødlet, så da kan vi si at den er merket likevel. (Mer tekst under flere av bildene under)

Sånn ser parkeringsplassen ut for denne turen

I svingen nedenfor er det en brei port med gjerdeklyver.

På bildet ovenfor ser du parkeringsplassen som ligger i en «S» sving, cirka 4 kilometer fra IVARS anlegg ved Langevann. Turen starter på den traktorveien du ser på bildet over, midt i svingen der. Turen er som sagt nødlet, for dem som ikke vet hva dette er, så er det steiner som er lagt oppå hverandre, som en bitteliten varde. Disse kan du følge fra der traktorveien slutter og helt frem til målet. Litt sti er det også der du ikke går på fjell, så en kombinasjon av sti og nødler fungerer tålig bra det.

Her er startpunktet i svingen nedenfor parkeringsplassen

Traktorveien varer kun et par hundre meter, så kommer du opp til ei stor myr. Hold deg til høyre her, i skråningen ovenfor myra. Nødlene er også her.

Parker ved det hvite og blå krysset. Klikk på kartet for større og klarere visning.

Traktorveien

Hold til høyre for myra her

Vi fortsetter i lett, men relativt bløtt landskap. Her er det greit å ha gode sko, anbefaler fjellsko med litt høyde. Etter hvert kommer vi bort til en slags lav rygg som deler Hellevatnet og Nåselvatnet. Vi fortsetter her og får disse to vannene på hver sin side.

Hellevatnet til venstre på bildet, Nåselvatnet til høyre

Hellevatnet til venstre på bildet, Nåselvatnet til høyre. Vi går mellom dem.

På bildet over, er dette tatt motsatt vei, altså i retning der bilen står parkert, så har vi klaret opp i det. Sikvalandskula ligger bak oss på bildet over. Den letteste delen er nå unnagjort, herfra stiger det opp på fjellet der Sikvalandskula, bokstavlig talt, ligger som ei kule på toppen.

Eksempel på en nødel

En annen type nødel

En annen type nødel, gjerdeklyver bak

Sikvalandskula kan du se på avstand lenge før du når målet. Det fine her er at stien ligger nesten i ei bein linge fra start og opp hele veien.

Bakerst ligger dagens mål. Nåselvatnet rett frem

Enda et bilde av de to vannene som nevnt over, og det partiet stien følger mellom dem (Til venstre i bildet her)

Kula på toppen, ingen varde, kun ei jernstang

Når vi er kommet opp, ligger toppen av Sikvalandskula som en forhøyning, som du ser på bildet over. Det lille vannet du ser er enklest å forsere på venstre side. Når du kommer opp og bort, kan du gå rundt den øverste «kula». Å gå opp går greit det, men la ikke mindre barn gjøre det uten tilsyn, det er ulent og bratt der. Når du kommer helt opp skjønner du hvorfor det ikke er varde, men kun ei jernstang. Det er faktisk ikke plass til en varde der oppe….

Toppen av kula

Dette er varden på Sikvalandskula

Disig og spesielt sollys på høgjæren i slutten av mars måned

Retning flatjæren

Utsiktsbilde i disen

Under ligger en filmsnutt fra toppen av Sikvalandskula:

Ser du godt etter, kan du se jernstanga øverst

Her blir det grønt og fint om et par måneder

Turen tilbake følger samme rute. Regner du en time hver vei, to timer tur/retur, skal du ha greit med tid. Så er det jo slik at noen bruker mer tid, andre mindre. Pausene du tar, kommer i tillegg.

Hvordan komme hit:  Fra Ålgård kjører du E39 i retning Skurve. I bakken opp, før Skurve, tar du inn på RV201, merket «Sikvaland». Kjør forbi IVAR sitt anlegg. Ca 4 kilometer forbi IVAR ligger parkeringsplassen for turen. Følg nødlene helt frem.

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer, Time. Bokmerk permalenken.