Stokkafjell, Ryglå og Gyaaksla

Her starter turen

Dagens tur ligger i to kommuner, Lund og Eigersund. Vi startet fra Birkemo som ligger innenfor Ualand i Lund kommune. La det være sagt med en gang, dette er ikke turen for nybegynnere i fjellet, turen er altfor hard til det. Men er du i grei form, har du en fantastisk tur her. Denne bør du vurdere seriøst å gå.

Når du kommer inn til Birkemo, får du en parkeringsplass på høyre side med skiltene «Gya» og «Røvarhålå».

Inn den røde grinda til høyre før gården

Du skal ikke parkere her, men fortsette snaue 200 meter til rett frem, til du kommer til krysset du ser på bildet over. Veien slutter her, men det er småveier inn til gårdene. Du skal inn veien til høyre på bildet. Rett før gården skal du inn den røde grinda på høyre siden. Her starter også merkingen. Malingen er av farge «Kremgul» og den er enkelte plasser noe slitt. Men følger du med så skal dette gå veldig bra. Første delen starter her på en traktorvei som slynger seg opp gjennom bakkene.

Her skal du opp til høyre videre. Viktig at du finner denne plassen.

Så kommer vi til det eneste punktet du er nødt til å finne. Der veien er rast ut og blir til en mindre og smalere sti, skal du stoppe. Det ligger en lysere stor stein her og et tre som er i ferd med å falle overende. Her skal du ut i terrenget til høyre. Ser du godt etter, ser du denne kremgule fargen på trærne oppover også. Svært viktig at du finner dette punktet for å komme rett vei videre. Klikk på bildet til venstre så vises det større, og så har du dette punktet friskt i minne. Nå starter turens bratte bakke til Stokkafjell.

Restene av varden på Stokkafjell

Etter godt og vel en time er du oppe på Stokkafjellet. Varden her har rast sammen, så den er ikke noe stort syn, men det er til gjengjeld utsikten. Etter en pause her, fortsetter vi videre i retning «Ryglå». Vi skal først over et flatt parti som mest av alt minner om høyfjellslandskap.

Her får du raskt øye på den flotte varden Rygglå huser. Vi skal ned i et søkk og forbi noen små vann så nærmer vi oss neste utsiktspunkt.

Utsikt fra Ryglå

På kanten her oppe, går det rett ned i Gyadalen. Det er høyt, bratt og langt ned, så har du høydeskrekk vil du ikke trives her. Rett før du kommer opp på denne toppen deler veien seg, du skal opp til høyre noen hundre meter for å komme til varden på Ryglå. Gyaaksla ligger andre veien, vi skal videre dit nå. Det tar en drøy halvtime bort dit. Merkene fortsetter og du ser tydelig de to vardene på toppen der. Like før siste oppstigning går du forbi ei stor kløft som det henger et tau ned i. Grøss og gru var tanken på det.

Toppen på Gyaaksla

På begge de to siste toppene finner du den berømte postkassen med bok du kan skrive deg inn i. Utsikten herfra fra Gyaaksla er like god som den var på Ryglå, så det er bare å få det med seg.

Vi hadde bil på Ualandsiden, så derfor ble det samme vei opp og ned på oss. For kjentfolk, skal det finnes nedgang til Gyadalen også, men den så aldri vi på turen vår. At det er en krevende tur, er helt klart, men denne anbefaler vi på det varmeste. God tur.

Hvordan komme hit:  Kjør E39 til Ualand i Lund kommune. Ta av med bensinstasjonen og fortsett ned til fotballbanen. Følg veien videre inn i dalen, til veis ende. Stopp i krysset som du ser på øverste bilde. Turen er merket, men fargen på merkene er ikke den beste (kremgul). Skiltingen, om vi kan kalle det det, er at det er malt på berget (fjellet) flere plasser, med navn og piler. Er du våken, finner du greit frem her. Du må sette av 6 til 7 timer på denne turen.

Klikk på kartet for å se det større. Turen starter ved det blå og hvite krysset

Traktorveien på turens første del

Her skal du opp til høyre videre. Viktig at du finner denne plassen.

På vei opp til Stokkafjellet

Her ser du fargen på malingen som er brukt for å merke denne turen

Virker høyere enn det er

Dette er skiltingen på turen, den går igjen flere plasser

Nydelig plass

Mindre varde på Gyaaksla

Utsikt fra Gyaaksla og over til Ryglå

Våre venner følger med

Dette innlegget ble publisert i Eigersund, Lund, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.