Vårlivarden fra Myrland

Parkeringsplassen på Myrland

Vårlivarden i Sandnes er et flott utkikkspunkt. Toppen er rett under 400 moh og har utsikt i alle retninger. Du kan nå denne flotte toppen fra flere plasser, vi valgte å gå fra Myrland, noe som har vist seg å være svært vanlig.

Mange tok turen hit Kristihimmelfartsdag, så parkeringsplassen var tidlig full.

Her må du velge

De første hundre meterne går på en smal vei inn mot en eiendom, men til slutt ender den opp mot en privat gård og skilt viser at du har to alternative ruter opp. Som du ser på bildet til høyre, så er det ikke store forskjellen i kilometer, men det er stor forskjell i valg av trasè. Velger du den korteste til høyre, må du være litt fjellklatrer om du skal komme opp, det slipper du om du velger ruten til venstre.

Fjellryggen følges et godt stykke

Vi velger oss den enkleste, selv om den er litt lengre. Det er noen gode kneiker her også, men du slipper å få de virkelig krevende bakkene. Det går i avsatser oppover og etter kort tid får du god utsikt. Det siste stykket følger du en fjellrygg bort til varden på toppen. Regner du 1,5 time opp, skal du ha god tid. Ned tar det litt kortere tid. Med pauser bør du sette av tre timer og kanskje litt til her.

Hvordan komme hit:  Kjør fra Hana i Sandnes, forbi Vatneleiren og i retning Hommersåk. Før du kommer så langt, svinger du inn til høyre, merket «Ims» på Riksvei 13. Etter at du har passert Fløysvik, tar du av til venstre ved skilt merket «Vårli». Her kjører du veien til endes, her er parkeringsplassen.

Klikk på kartet for å se det større. Turen starter ved det blå og hvite krysset

Godt skiltet og merket

God sti og rødmerket vei

Du er aldri i tvil

Vårlivarden i flott vårvær

Sollys

Spesiell kulp, den øverste

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Sandnes, Tid: 1 - 3 timer, Tid: 3 - 5 timer. Bokmerk permalenken.