Hustveitsåta i Sauda

Varden på Hustveitsåta

I flere år, har jeg tenkt på å gå Hustveitsåta i Sauda. Det ble med tanken til juli 2021. Og hvilken magisk tur det ble, 1187 meter over havet. Turen kan gås fra både Svandalen og Hustveit. Vi gikk fra Svandalen og kjørte bomveien opp til bunnen av fjelltrekket. Her sparer du både høydemeter og lengdemeter. Ingrid Espelid Hovik ville sikkert kalt det for å «joksa litt» i fjernsynskjøkkenet for 200 år siden…

Her starter turen

Dette er bunnen av fjellheisen, og vi har kjørt bomveien opp så langt det lar seg gjøre. (150 kr. sommeren 2021) Starten på denne turen er merket gult, vil du spare noen meter, så følger du vaieren på skitrekket oppover og tar til høyre noen meter når du er ved trekkets ende, da møter du den gulmerkede løypa igjen. Vi gikk denne veien opp og fulgte merkene ned igjen tilbake.

Dette viser gullmerket sti
Vi gikk under mastene opp
På toppen her tar du litt til høyre, så er du tilbake på den «gule» stien
Et gammelt skilt levner liten tvil
Det var flott videre innover

Vi går fortsatt på gul sti og skal gjøre dette en stund til. Det går for det meste oppover her, men vi taper litt høyde en plass også.

Sommer og sol
Øvrastølsvatnet ligger og venter på oss
Her møtes stien fra Svandalen og stien fra Hustveit

Ved punktet over møtes stien fra Svandalen (Gul) og stien fra Hustveit (Rød). Herfra og videre opp følger vi røde merker. Både den gule og røde stien er svært enkel å følge.

Herfra går det stort sett bare oppover
Her kommer vi opp til Storavatnet. Mange badet her denne dagen
Det stiger veldig her
Vi startet grytidlig så disen lå enda litt
Nå skal vi til med den lange stigningen opp
Er det ikke fint her ?
Vi zoomer inn Folgefonna
Der ser du toppen på Hustveitsåta
Vi er oppe
Varden

Endelig oppe, 1187 moh. Her er du på taket i Sauda, du føler det ivertfall sånn. Det er ingen topper i nærheten som er høyere. Da må du til Napen og andre som ligger et godt stykke herfra.

Vi legger på kraftig med zoom, og ser Sauda. I virkeligheten så ligger Sauda mye lengre ifra.
Filmsnutt fra toppen

Her oppefra ser du Napen, Snønuten, Napungen, Reiarkuten, Folgefonna, Rødalssåta… osv. En virkelig flott plass dette. Det er heller ikke vanskelig å se Lysekilvatnet i Etne, dette vannet er oppdemmet og skiller seg klart ut i den retningen.

Høyt oppe
Virkelig en flott plass
I retning mot Etne

Vi skal ned igjen, samme vei som opp, med unntak av at nå følger vi ikke skitrekket ned, vi tar den gule løypa hele tiden. Denne var en god del lengre enn om du følger trekket.

Elva som renner ut fra Storavatnet
Nede ved krysset igjen, men vi skal ikke til Hustveit i dag, vi skal inn på gul sti mot Svandalen
Ikke under skitrekket denne gang
Sommerfarger
Vi nærmer oss parkeringen
Der nede står bilen

Hvordan komme hit: Kjør til Saudasjøen og opp til Svandalen. Rett før du kommer opp dit, kan du ta til venstre merket «Gjuvsbotn», dette er bomvei og det koster 150,- kroner. Men du sparer mye høydemeter på det. Parker oppe ved bua til fjellheisen bunnpunkt. Her står skiltene. Sett av 5-6 timer på turen.

Ruta
Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Rogaland, Sauda, Tid: 3 - 5 timer, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.