Jødestadfjellet og Skjørestadfjellet

Start på Dale

Dette er kanskje det to fineste fjellene i området innenfor Dale i Sandnes. De er høyere enn Lifjell og har på mange måter en finere utsikt også, selv om det er mye «øyet som ser» betraktninger. Har du vært på Dalsnuten og Lifjell, mangler du noe vesentlig om du ikke har fått med deg disse to toppene. Som en bonus får du både Dalevann, Flyvraket og Resasteinen med på kjøpet. I området her kan du starte fra flere plasser. Vi valgte å gå fra Gamle Dale Sjukehus.

Vi gikk noen hundre meter til før oppstigning

Første del går langs Gandsfjorden og i retning Lifjell. Her kan du velge å gå opp det som blir kalt «Kort løype» til Li eller den svært bratte stigningen opp noen hundre meter lengre fremme. Vi valgte siste alternativ i dag.

Her er det bare bratt, svært bratt, men når man er oppe og har fått pusten igjen, så er det bare å følge merkingen mot høyre, motsatt av Lifjell altså. Etter kort tid kommer du til et skiltkryss, her følger du mot Dalevann.

Dammen i Dalevann

Du får først ei kneik opp, før det går bratt ned til vannet. På sommeren er dette en fin plass å bade for dem som ønsker det. Som du vil se, så er Dalevann oppdemmet og vi skal over demningen og videre i retningen som skilt viser «Resasteinen».

Etter kort tid starter stigningen opp på Jødestadfjellet. Denne oppstigningen er betydelig, men det er bare å ta den tiden det måtte trenge. Gevinsten er en flott utsikt på toppen.

Beskjeden varde på Skjørestadfjellet

Som du ser av videoen, så er vi kommet et stykke opp. Merkelig nok, er det ingen varde her oppe. Vi skal videre til Skjørestadfjellet. Det blir først en liten utforbakke, før vi starter på oppstigningen til neste fjell. Denne bakken er betydelig lettere. Her oppe finner vi en liten varde også, men den er ikke mye å skryte av. Det er derimot utsikten. Det gjelder å legge pausene til disse toppene, for her er det utsikt over store områder.

Flyvraket

En liten avstikker viser oss også stedet der flystyrtet skjedde under krigen. Fortsatt ligger det igjen noen deler som vitner om hva som skjedde her oppe. Informasjonstavle er også kommet opp som gir mer informasjon.

Men herfra og ned er det stort sett utforbakke, vi passerer Resasteinen i bakken og går videre i retning Dalsnuten, uten at vi skal opp her i dag. Vi fortsetter videre etter skiltingen mot Dale.

Ned mot Dale

Vi følger kraftlinjen nedover og ender til slutt ut på baksiden av det gamle sykehuset. Følger du ruten vi valgte, må du regne nærmere fire timer på runden, dette innklusiv pauser og avstikker til flyvraket.

Turen er på drøye ni kilometer, og det bærer noe opp og ned flere plasser. For mange vil dette oppleves å være en krevende runde. Men det er verd strevet, her får du mye flott natur og utsikt.

Hvordan komme hit: Kjør til Dale Sjukehus i Sandnes. Turen starter ved den store informasjonstavlen som viser vei til Lifjell.

Grønt og fint om sommeren

Ettermiddagssol

Dalsnuten der borte

Resasteinen

Ned langs kraftlinjen

Dette innlegget ble publisert i Rogaland, Sandnes, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.