Launesknuten

Launesknuten, eller Lauvnesknuten som det står på kartet, ligger mellom Giljastølen og Ramstoknuten i Gjesdal kommune. Det er flere mål i område her, men vi gikk altså hit Langfredag 2021. Turen starter inn veien og følger Råssvatnet. Denne veien er privat med bom, så du må parkere ute ved «hovedveien». Ved enden av Råssavatnet, starter stien ned til høyre.

Her går veien inn der du skal gå
Vi følger langs Råssavatnet
Her tar du av fra veien og inn i terrenget

Herfra er vi bare ute i terrenget. Vi skal rundt vannet og videre innover. Stien er tydelig og merket, så dette er ikke noe problem, om det ikke er snø da. Vi passerer etter hvert Lauvsnesvannet, men skal et stykke til før vi kommer til et skiltkryss hvor vi tar av igjen.

Lauvnesvatnet
Det er lite farger i naturen enda
Flott terreng å gå i
Her er skiltkrysset. Vi skal mot Launesknuten

Her skal vi oppover mot høyre til Launesknuten. Det stiger noe, men ingen tung stigning. Etter hvert får vi øye på dagens må også, noe kjente ville sett tidligere også.

Vinterfargene vil ikke slippe taket enda
Tenker på hvor fint det blir her utover våren og sommeren
Der opp skal vi
Rett under toppen som du ser her, går stien opp til Launesknuten til høyre. For dem som vil ha en større runde kan du herfra gå videre til Ramstoknuden

Her skal vi opp, nå stiger det mye brattere oppover. Du kommer først opp på et platå, med fin utsikt. Så er det siste kneika opp. Fra toppen ser du rett inn Frafjorddalen. Veldig flott utsikt den veien.

Det er IKKE Ramstoknuden du ser der, den er gjemt bak denne
Zoomer inn krysset Høgsfjorden, Frafjorden
Her er riktig avstand
Den litt lavere bak den første der, er Ramstoknuden. Her er det litt zoom, så det er noe lengre enn det ser ut for på bilde
Da er vi oppe, og ser inn Frafjorddalen
Samme bilde, men med mer zoom
Tilbake mot Lauvsnesvannet

Virkelig en fin utsiktstopp dette. Og i denne heia er det flere alternative ruter. Regner du to timer hver vei, fire timer tur/retur, så har du greit med tid. Men sett av tid for matpause og fotografering, så det er ikke dumt å regne fem timer.

Vi er på vei tilbake igjen
Bading fristet ikke i dag
Sola dukket også opp etter hvert
Overraskende flott terreng og flott hei å vandre i
Er det ikke fint ?
Dette er IKKE noen gps fil å gå etter, kun tegnet rute. Merkingen i heia er god, så det byr ikke på noen problemer overhode

Hvordan komme hit: Kjør til Gilja i Gjesdal, ta veien opp til Giljastølen. Når du er på toppen ved campingplassen, kjører du noen hundre meter til, forbi Kverneland Røde Kors sin hytte. Bortenfor denne går veien inn til venstre. Her burde det kanskje stått et skilt, men det gjør det ikke.

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Gjesdal, Normal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer. Bokmerk permalenken.