Rambjørknuten

Start fra Austrumdal

Vi valgte å gå til Rambjøknuten , tur/retur fra Austrumdal, noe som er den korteste turen opp til denne toppen. Men det er en god tur likevel, du må påberegne mellom 4 og 5 timer på hele turen. Det er drøyt 500 meters stigning opp til toppen som ligger på 812 meter over havet.

La det være sagt med en gang, vi kunne definitivt vært heldigere med været, noe som har gått igjen på de fleste turene i 2017.

Traktorvei langs elva

Starten ved parkeringsplassen viste værgudene seg fra en tålig bra side, men til høyere vi kom opp i terrenget, desto mer tåke kom det sigende. Nok om det foreløpig. Vi starter på en traktorvei til å begynne med i 10-12 minutter. Vi skal gjennom to porter og bort til ei lita vik i vannet.

Etter dette skal vi over en halvstor bekk og en mindre bekk. Når du har kommet over disse, ser du merkene opp til venstre i bjørkeskogen.

Utsikt tilbake mot bilen

Nå starter du på ei god kneik inne i skogen her hvor du tar mange høydemeter. Stien og rødmerkingen er god, så du finner veien. Det flater ut etter hvert, men du har flere høydemeter foran deg. Ikke lenge etter får du ei ny, men ikke så lang kneik oppover.

Vi passerer flere halvstore og små vann /tjern på veien og det er virkelig flott på turen innover. Men når vi har ca. 1 time igjen, kommer tåka sigende og ødelegger mye av sikten dessverre. Noen åpninger i tåka er det heldigvis.

Her, ved tjernet og denne steinen, starter den umerkede veien videre opp.

I det vi er kommet opp til foten av Rambjørknuten blir tåka så betydelig, at vi vurderer å snu. Her er det også slutt på den rødmerkede stien. Vi vurderer det sikkert å fortsette siden det er lysninger i tåka. Starten på turen opp, altså der vi forlater den rødmerkede stien, er ved et tjern med en betydelig stor stein uti.

Nå starter vi på en betydelig bakke opp til selve Ramsbjørknuten. Det er noen nødler oppover, og etterhvert får du øye på varden der fremme. Et stykke oppe i bakken er du ikke i tvil om hvor du skal og hvilken topp du skal til.

Her er varden

Vi skulle så gjerne vist deg den flotte utsikten fra 812 meter over havet, men det lykkes vi ikke med denne dagen som du ser i videoen over. Så da er det bare å vite at du kan se mange av de kjente toppene herfra, som Skykula og Vinjakula med flere. Men det er en flott tur med en del stigning, mange flotte små tjern og fin utsikt, på tåkefrie dager. Se for deg 4 til 5 timer på denne turen, da har du tid til en pust i bakken oppover og en god pause på toppen også. NB ! Det er ikke postkasse og bok på denne varden 🙂

Hvordan komme hit:  Fra Vikeså tar du inn på FV 503 i retning Byrkjedal, ved Malmeim tar du av på FV117 i retning Stavtjørn. Men du skal ikke helt dit. Når du kommer til gårdene på Austrumdal, kjører du over brua og parkerer på den store parkeringsplassen på høyre side av veien. Her er det ei stor tavle også. Turen starter innover traktorveien….

I tåka øverst der, skimter du varden på Rambjørknuten

Innover her starter vi turen

Til høyre for fossen der fremme, skal du oppover i skogen etter du har passert to bekker

Fin plass ved Austrumdalsvannet

Klikk på kart for større visning

Her ser du starten på første bakken som går inne i skogen

Det stiger fort oppover i terrenget

Vi er over tregrensa

Vi ser oss tilbake. Der nede står bilen parkert

En fornøyd turvandrer

Sånne små vann er det flere av innover

Stein og vann

Så er vi kommet til det vannet med den store steinen uti. Her forlater vi den rødmerkede stien og går oppover bakken der, litt til venstre for «hovedstien»

Vannet med steinen uti som forteller deg at her skal du oppover, ikke følge den rødmerkede stien videre

Her har vi startet på bakken opp og vi ser oss tilbake til denne steinen uti vannet. Herfra og opp er det ikke merket.

Tåka begynner å melde sin ankomst

Nok av vann oppover her også

Og så kommer varden til syne i tåka

Badevann under varden

Der var han

Men sikten kunne vært mye bedre

Varden på Rambjørknuten

Noen få lysninger fikk vi, men ikke mye dessverre

Tåka dominerer på toppen

Vi får dessverre ikke vist deg utsikten denne dagen

Er dette fugelen i Rambjørheia tro ?

En gammel ferdselsvei

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.