Stolfjellet og Spødavollstolen

Parkeringen på Spødavoll

Noen ganger kommer man bort i turer som gir oss mer enn vi hadde forventet på forhånd, denne er en av disse. Flott terreng opp, fantastisk utsikt fra varden med høyt stup rett ut i avgrunnen, og så denne stolen da, spesiell og veldig flott å ha vært utpå. Legger vi til at nedstigningen var spektakulær, så har du oversikten. Turen ble gått 29 april 2017, og med den sene våre vi har i år, mangler dessverre det meste av fine farger i naturen fortsatt.

Innerste gården

Det er det lite å få gjort noe med, så det er bare å trø til. Turen skal gås uansett. Vi starter fra tavla på parkeringsplassen på Spødavoll. Denne ligger kun 200 meter innenfor avkjørselen fra RV-503. Tavlen er falt ned, men noen har støttet den opp mot et steingjerde, så det går greit likevel.

Vi følger veien innover til gården du ser på bildet, rett til venstre for det hvite huset finner du skiltet som peker mot høyre og lyder «Topptur».

Her følger du mot Spødavollstolen

Vi følger dette inn en port og går noen få meter på en fin alle`. Da denne tar slutt følger du tydelig sti noen få meter til og da møter du neste skiltkryss. Følg mot Spødavollstolen her. Det er fint rødmerket hele veien så alt sier seg selv i terrenget.

Etter et stykke i slak motbakke kommer du opp til et lite tjern hvor du igjen må forholde deg til et nytt skiltkryss. Igjen er det Spødavollstolen du følger mot.

Mot Dyrskog og mot «Topptur» her.

Vi følger nå langs vannet og nye bakker, uten at det kan kalles bratt. Det er flere skilkryss oppover. Det neste skiltet, der følger du mot «Dyrskog». Du skal selvfølgelig ikke helt dit, men du følger her, i den retningen.

Jeg må dessverre mase litt om disse skiltene siden de er mange og det ikke alltid sier seg selv hvor du skal. Ved skiltet til høyre her, går du mot det øverste og nederste skiltet, Dyrskog og Topptur.

En liten foss langs løypa

På de neste skiltene etter dette følger du konsekvent der det står «Topptur». Viktig. Vi fortsetter videre og det stiger i etasjer hele tiden. Det er et par fine fosser å se underveis og bekker er det mange av.

Etter mer stigning kommer vi opp til ei myr med ei lita løe, kanskje de oppbevarer mat til dyr på beite her, vi vet ikke ? Vær OBS på at den merkede stien brått svinger 90 grader med denne lille løa, men det er fortsatt godt merket.

Følg Toppen/stolen. Ikke det andre skiltet som lyder snarvei

Nå starter vi siste lange bakke opp mot Stolfjellet, rett før den siste kneika opp får du to skiltalternativ, det ene er opp mot varden og stolen, det andre er en snarvei hvor du går glipp av både varde og stol. Du går selvfølgelig IKKE snarveien her.

Det er jo for å få med oss Stolsfjellet og Spødavollstolen vi går her, og da skulle det tatt seg ut å gått snarveien som fratar oss begge disse. Nei, det går ikke. Herfra er det ikke langt igjen til Stolsfjellet som ligger 535 moh.

Utsikt fra toppen

På toppen her skal du se hvor du setter beina, for her er det både høyt og stupbratt utfor. Har du med deg mindre barn, vil dette være et område du må ha kontroll på dem. Vi kan legge til at nedstigningen videre vil oppleves som krevende for mange, da alle høydemeterne vi gikk opp, skal gås ned på svært kort distanse. Men du for en flott utsikt. Rett nedenfor varden står skiltet som viser vei mot «Stolen» eller Spødavollstolen. Følg denne veien.

Bjørkeskog…

Jeg skal innrømme at jeg tenkte at de som har merket videre her må ha vært fjellklatrerer, for det så ikke ut for at det var mulig å gå den veien. Like overrasket ble jeg da vi begynte å gå, det var mye greiere enn det kunne se ut for, selv om det var bratt. Vi kommer nå inn i litt skog så det begynte å gå bratt nedover.

Etter en stund kommer vi til skiltet som viser vei ut på «Stolen». For en flott fjellhylle som stikker ut i «løse luften», klart vi skal ut på den.

Spødavollstolen

Utsikten herfra er mye lik toppen, men det var jo spesielt å komme ut på denne fjellhylla, ingen tvil om det. Det er relativt greit å komme ut også, men det er klart at det er igjen stupbratt når du kommer ut hit. Og mindre barn passer nok ikke verken her eller på toppen ved varden.

Vi lirker oss tilbake på stien igjen og her følger du rødmerkene videre. Det står skrevet på selve fjeller «Ned» der du skal gå videre. Først relativt lite bakke.

Nærmer oss bunnen av bakken her.

Men så kommer kanskje det mange vil slite litt med, nå blir det virkelig bratt. Og da mener jeg virkelig bratt. Noe løs masse og steiner vil gjøre dette partiet krevende for noen, det er ingen vits å legge skjul på det. Når du er vel nede, er det kun sjarmøretappen igjen bort til bilen og parkeringsplassen. Det tar bortimot 2,5 timer i ren gangtid her, legg til tid for pauser, så har du en runde på ca. 3 timer. Det er selvfølgelig postkasse med bok på toppunktet…. resten vet du…

Hvordan komme hit:  Ta utgangspunkt i Vikeså og kjør mot Byrkjedal på RV-503. Du skal ikke på noen måte så langt. Like ovenfor Vikeså kommer du til Vikesdal. Noen meter til så får du avkjørsel til Berland. Du fortsetter på 503 videre to, tre, fire minutter til du kommer til ei bru på høyre side og det står et lite beskjedent skilt som forteller «Spødavoll». Du skal inn hit og parkeringen finner du ca. hundre meter etter brua på venstre side. Fortsett å gå veien inn mot siste gården.

Flott alle`

Det er bare å følge veien

Kart

Fint å gå oppover

Oppe ved første vann

Flott plass

Blanding av stein og skogbunn

Ei lita løe passeres

Snø innover

Nesten på toppen

På toppen går det rett utfor

Og der er varden

Utsikt

Flotte greier

Bratt utfor ja

Her går vi ut på stolen

Her står vi på kanten på Spødavollstolen

Spødavollstolen på avstand

Infotavla er lagt inn til et gjerde

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.