Tofjell og rundturen

Vi er på vei opp til Tofjell og ser oss tilbake

God parkering ved skiltene på startpunkt

Fantastiske Tofjell viste seg fra sin beste side denne mandagen midt i mai. Sol fra skyfri himmel og god sommervarme. Vi tok turen til Årdal i Ryfylke for å få oss en god runde med «innbakt» topptur med på kjøpet. Dette var bare velstand. Det var lite folk, men så var det en hverdag også, så det gjør vel sitt. Turen er kanskje ikke helt kjent heller, så det får vi gjøre noe med her på siden vår.

Nede ved det lille tjernet, er parkeringen

Turen starter opp en bratt traktorvei, her går høydemeterne unna. Oppe i bakken treffer vi skiltet som viser vei ut til Nipen (Ikke Napen), men vi skal følge veien noen meter til, rett frem. Skiltingen og den røde merkingen er svært god, med unntak av ett pungt lengre fremme på turen. Dette kommer vi tilbake til. Etter hvert blir vi ledet ut av veien og inn i terrenget. Det går fortsatt oppover, stort sett bare det.

Kraftig zoomet bilde fra toppen

Etter en liten time er vi ved varden på Tofjell. Utsikten er magisk, verken mer eller mindre. Vi tar en del bilder og film, før vi setter oss ned for å bare nyte denne flotte plassen. Ja, for den kan ikke annet enn anbefales. Men vi skal som sagt mer enn opp på Tofjell, vi skal gå hele rundturen. Da skal vi ned fra toppen igjen, samme vei vi kom opp, til det siste skiltet du så på vei opp.

Det ligger litt snø igjen enda

Her vil du se at det er røde merker nedover dalen, men ikke den veien du kom opp, det er i den andre retningen. Du kommer ned til et flott vann med et lita rød hytte. Det er så flott her at det kan ikke beskrives. Men vi skal prøve likevel, med bilder. Igjen blir vi sittende å se på den flotte naturen, men til slutt må man løsrive seg, og komme videre. Etter kort tid kommer vi opp på en noe myrete flate.

Lettgått terreng

Og det er her på denne myrete flaten, rødmerkingen forsvinner et øyeblikk. Løsningen er som følger. Det går en tydelig sti rett frem, du skal IKKE følge denne, men holde deg til den andre som dreier mot høyre. Her ser du et par nødlinger, og fortsetter du litt til, så er du tilbake på rødmerket sti igjen. Etter hvert nærmer du deg Kaldavatnet og en del hytter. Her krysser du også ei elv til slutt.

Veien ned den siste biten

Stien går videre opp på andre siden av elva, og etter kort tid når du grusveien som fører deg ned mot parkeringsplassen og bilen igjen. Det er rundt 15-20 minutter på veien til du er nede ved brua over mot der bilen står. Slår du sammen alt, gangtid, matpauser og fotografering, vil de aller fleste klare dette innenfor 4 timer. Hærlig tur, du bare bør få med deg. Her har du det meste.

Hvordan komme hit: Kommer du fra Tau, kjører du til Årdal. I krysset rett før bensinstasjonen, er det skiltet inn mot «Eventyrskogen» til høyre. Du skal inn dit. Når du kommer opp til Eventyrskogen, fortsetter du bare rett frem videre. Oppe i bakken i et kryss, er det skiltet mot Tofjell. Kjør opp til parkeringsplassen der det er skiltet videre, og med start for fotturen.

Lomslivatnet

Klikk på kart for større visning

Du ser bilen der borte, vi skal opp mot den toppen du ser til høyre i bildet i starten. Bratt opp

Her er starten på turen

Her går vi av veien og opp i terrenget

Utsikten kommer snikende bak oss

Det begynner å bli sommer

Flott i høyden

Vi nærmer oss toppen

Postkassen på 722 moh

Årdalsfjorden

Varden er ikke stor, men det er utsikten

Zoomet bilde

Nytt zoomet bilde

Utsikten motsatt vei

Ved det øverste skiltet du passerte på vei opp, skal du her ned denne dalen

Er det ikke fint her, så gir jeg opp

Det er bare å nyte

Dette er en tur man kan gå mer enn en gang

Tilbake mot Tofjell

Mange små tjern underveis

Over elva og følg stien til grusveien

Etter 15-20 minutt på grusvei, står bilen bak trærne der borte

Takk for en fantastisk tur

Dette innlegget ble publisert i Hjelmeland, Normal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.