Varden på Solbjørgnipa

Tavla ved startpunktet

Turen til Solbjørgnipa kan gås fra minst tre plasser. Vi valgte i dag den som går fra gården «Solberg». Avtaler du med eierne av gården, pleier de å være hyggelige å lar oss parkere der. Fra gammelt av, har jeg latt meg fortelle, var det en «brannvarde» de hadde her oppe. Den ble vistnok bruk å navigere etter ?

Turen starter bak det ene røde uthuset, her finner du skiltet «Topptur» pluss to kart over området.

Kuer og sau på beite

Turen oppover starter inn ei grind bak huset. Hele turen er godt merket med røde påler og maling på steiner langs ruta. Etter grinda kommer du raskt ut på en traktorvei som de holder på å lage til oppover i heia.

Til å begynne med er det i jordbruksområde, men raskt skifter dette til mer fjellandskap og traktorveien tar slutt. Etter å ha forsert ei myr, hvor veien forøvrig også slutter, begynner det å stige mer i terrenget.280620144238

Litt lengre oppe i lia viser det ett skilt bort til ei gammel «Høyløe». Dette vil være en avstikker fra selve turen. Vi skal videre rett frem og oppover på fjellet.

Det siste partiet, la oss si de siste 20 – 30 høydemeterne, er litt kronglete. Her er det litt bratt å komme seg opp til selve varden. Samtidig er det ikke verre enn at de aller fleste klarer dette greit.

Fint og grønt på sommeren

Veien ned igjen følger samme rute. Du bør regne en times tid opp i ett behagelig turtempo, ned igjen går på 45 minutt. Legger du inn en pause på toppen, har du raskt en tur på 2 til 2,5 timer.

Hvordan komme hit: Kommer du fra Stavanger siden, kører du til Vikeså. Ta av E39 til høyre mot Ognedal. Etter 4 – 5 kilometer kommer du til et kryss som er skiltet mot Bjerkreim, sving til venstere her. Etter et stykke kommer vi til en bratt bakke med svært svingete vei, midt i bakken er det et lite veikryss og det står ei lita bu i veikanten her. På denne bua er det laget et fint hjemmelaget skilt med teksten «Solberg». Sving inn til venstre her og fortsett til veiens ende, da kommer du til et gårdstun. Snakk med de som bor her og du får lov å parkere på tunet deres. Turen starter rett bak løa, hvor du også finner det første skiltet «Topptur».

I retning Solbjørgsnibben

Godt skilta

Der nede slutter veien

Fin natur

I retning Laksesvela

Mot Jærhavet i det fjerne

Varden på toppen

Litt bratt det siste stykket

Flott varde på en bratt topp

Helt oppe

I motlys

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.