Kjølleknuten

Vis større kart

Tavla

Veraland er et flott utgangspunkt for svært mange turer, det er også en kjent plass å starte opp for mange turgåere. En av plassene du kan nå herfra er Kjølleknuten, det er dit vi skal i dag. Ikke noen lang tur, men med flott utsikt.

Fra parkeringsplassen følges først gårdsveien opp i heia, etter noen hundre meter kommer man til et «kryss» hvor du finner flere skilter som peker inn til høyre.

Fin vei til å begynne med

Vi skal ikke dit, men følge gårdsveien videre rett frem. Et stykke lenger opp i bakken kommer du til første skiltet med navnet Kjølleknuten, dette viser at du fortsatt skal følge veien videre.

Etter å ha gått i motbakke et stykke til, blir vi ledet ut på en ny og enklere skogsvei, denne følges et stykke og vi kommer til et nytt «kryss» med skilt som fører oss ut i terrenget. Vi er nå ferdig med å gå på skogsvei og er kommet over på naturunderlag.

Skilt

Herfra og opp til Kjølleknuten er det ikke merket, men stien er så godt oppgått at du vil ikke ha problemer med å finne frem. Skogsbunnen er godt nedtråkket helt frem til målet.

Du må regne ca. 45 minutt hver vei på denne turen, 1 time og 30 minutt tur/retur. Legger du inn en halvtimes pause på toppen for å nyte utsikten, er du oppe i 2 timer totalt. Turen er enkel og kan godt tas en kveldsstund.

Hvordan komme Hit:  Kjør fra Hana i Sandnes og i retning Lauvik. Rett før du kommer til Tengesdalsvannet, viser det skilt inn til venstre. På skiltet står det «Veraland». Kjør veien til endes, der blir du møtt av fin parkeringsplass og stor oppslagstavle med kart og ruteforslag.

Våre venner

Jordbruksland i starten

Mot slutten av veien

Retning Jørpeland

Ikke merket men med skilt og tydelig sti

Lutsivassdraget

Flott lys

Dis og lys

Tengesdalsvannet

Spesielt lys i kveld

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Lett, Rogaland, Sandnes, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.