Hest i Hovsherad

Hest

Denne turen ligger tett opp mot grensen til Vest-Agder fylke, i Lund kommune. Vi skal opp i Hovsherad og til den lille plassen Sætra, turen starter her. Det er god parkering til mange biler her oppe, så alle som vil gå turen får parkert. Og det er en fin tur opp til «Hest». Vi går veien innover dalen og etter vi har passert en gård, går vi inn i en bratt motbakke på vei. På toppen av denne ligger det ei lita hyttegrend. Her er det flere veier, men pålene viser at vi skal til venstre. I neste kryss skal vi til høyre. Ved siste hytta der blir vi ledet ut i terrenget.

Vi parkerer her
Og følger skilt mot «Hest»
Innover dalen og forbi denne gården
Der borte får du valgmulighet, men til Hest, så skal vi opp bakken/veien
Opp bakken ja
På toppen av bakken ligger det flere hytter, ta først til venstre, så til høyre – ovenfor
Til venstre for denne hytta går stien videre ut i heia

Legg merke til at det er blåmerket i starten, før det går over til røde merker. Det stiger videre jevnt og trutt oppover. Hest ligger på 655 meter over havet. Merkene oppover er tålig bra og stien er lett og følge. Vi kommer først opp på et platå, og fortsetter til neste. Når vi kommer opp på dette, får du utsikt til toppen med navnet «Hest», varden er stor og fin og ses på lang avstand. Vi går forbi flere badekulper underveis, og i dette været blir alt ekstra fint.

Vi treffer ofte disse familiene her på turene
Nydelig terreng å gå i
Det går som regel oppover når vi skal til varder
På toppen der borte ligger «Hest»
Vi zoomer den inn
Se så fint det er innover
Virkelig en fin plass på vei oppover
Vi passerer flere sånne små vann
Nå nærmer vi oss oppstigningen til selve toppen

Vi har ei flott slette å gå over fra vi ser varden for første gang, til vi starter på den bratte kneika opp dit. Her er det bare flott, som jeg håper du ser av bildene. Selve kneika opp kan deles i to, først et skar som er meget bratt, men ikke langt, så «vanlig» motbakke resten.

Vi må litt ned, før vi skal bratt opp
Der oppe er varden, bare 200 meter igjen nå
Så var vi her
Jeg synes alltid at det er så kjekt med skikkelige varder som her
Hest
Flott utsikt og nydelig plass
Jeg kommer nok til å ta turen hit igjen ja
Vi satt i le for vinden og spiste nisten her oppe

Etter en god pause med god mat, skal vi videre. Turen er merket som en rundtur. Går jeg turen igjen, vil jeg gå samme vei ned igjen som der vi nå har gått opp. Den var finest og greiest å gå. Rundturen herfra bærer mer preg av dårligere merking og uryddig trassevalg. Det ble et langt stykke å gå på vei også, noe jeg ikke liker. Men det er rundturen vi beskriver videre herfra nå.

Vi er på vei ned, på andre siden
Småvann her også
Det hadde brent noe i vegetasjonen nedover, trolig kontrollert
En del våte partier på siste del før vi går over på vei
En Heller kanskje ?
Så er vi inne på et alt for langt stykke på vei
Rett før siste gården

Rett før siste gården kan det se ut for at stien går ut i bondens eng, vi tar ikke sjansen på dette og følger veien gjennom gården. Når vi kommer nesten ned til bilen, står det et skilt som forteller at mistanken vi hadde var reell. Det var en snarvei ved jordet der. Skiltet er lesbart, ingen tvil om det, men det har nok stått oppe i så mange år nå, at om det tåler en sesong til, vet jeg ikke. Skiltene på turen er helt greie, men de er slitne. Alt i alt, en super tur opp, med flott varde og nydelig utsikt. Jeg skal nok hit igjen, men jeg kommer ikke til å gå rundturen. Jeg går samme vei ned, som opp. Vi målte rundturen til åtte kilometer, og regner du 2,5 til 3 timer i gangtid, så er du der i turtempo. Men du må legge til tiden du tar med pauser. Veldig fin plass oppe på «Hest».

Skisse av turen til «Hest»
Traseen
Vi er her

Hvordan komme hit: Kjører du E-39 fra Stavanger til Moi i Lund, tar du av hovedveien et par minutter før du kommer til Moi. Merket Eik (Treskofabrikk). Etter ca. fem kilometer kommer du til Handeland, her tar du opp til høyre, merket Sætra. Kjør opp til endes og parker ved hytta. Skiltet herfra.

Dette innlegget ble publisert i Gjerdeklyver, Lund, Normal, Rogaland, Tid: 3 - 5 timer. Bokmerk permalenken.