Kodlifjell

View Larger Map

Det er laget til flotte løyper her oppe, disse er merket med blå maling enten på stein eller påler. Skiltingen er også utmerket så dette burde være et eksempel for mange.

Etter at bilen er parkert i området rundt Gjesdalhallen, går de første  3-400 meterne på asfaltert vei, men fortvil ikke, etter fem minutters gange kommer du til skiltene som viser vei inn i heia.

Etter at du har steget over gjerdeklyveren fra veien og ut i naturen, går det ikke mer enn 100 meter før du blir møtt av første veiskille. Skiltene er perfekte, vi skal til Kodlifjell, så vi tar til venstre.

Det går jevnt og trutt oppover nå i starten. Underlaget er godt, tørt og fint, med god sti å følge. Første knausen er fort gjort, men vi skal videre. Etter et litt flatere parti bærer det igjen oppover til neste fjellknaus. og igjen får vi en kort periode med lettere terreng.

Så starter siste stigning opp til selve Kodlifjell, når du er oppe, skal vi bort en flate på toppen for å nå varden. Det vil si, de tre vardene som er bygget opp med kun få meters mellomrom.

Film fra Kodlifjell !

Som man hører av den lille filmsnutten, blåste det relativt kraftig denne dagen, men temperaturen var godt over 20 grader.

Toppen her er meget forseggjort, i tillegg til de tre vardene finner vi god kikkert og postkasse med bok til å skrive seg inn i. Dette er alltid like hyggelig.

Klikker du på bildene, får du se dem i større format.

Utsikten på toppen er storslagen til tross for besjedne 306 meter over havet. På den ene siden ser du store deler av Ålgård og på motsatt side ser vi innover fjellene i retning Oltedal.

I retning nord, ligger Flassavatnet. Dette er et relativt stort vann, vi vil tro du må regne 1:30 time å gå rundt dette vannet. Kilder har fortalt oss at deler av runden rundt er lettgått, men det er også partier som er mer krevende. Flassavatn kommer vi tilbake til ved en senere anledning.

Etter å ha gjort oss ferdige på toppen, kan man velge å gå samme vei tilbake eller ta rundturen.

Turen fra bilen ved idrettshallen og opp gjør du på 40 minutter, velger du samme vei ned igjen, bruker du 30 minutter på det. Tar du så en 20 minutts pause på toppen blir turen på 1:30 time.

Vi valgte rundturen, dette er ikke mye lengre, kun 10 minutt må legges til på denne ruten. Fra toppen går det to merkede løyper så det er lett å skjønne at den andre skal velges på turen rundt. Første del av utforbakken er god. Etter et nytt veiskille fortsetter vi nedover.

Her er det bare å følge stien bratt nedover mot vannet og en kjerrevei du kan se. I dette partiet er det forholdsvis bratt, og det kan by på noen utfordringer.

Vel nede følger du bare dalen til høyre i retning veien du startet fra. Du kan se bebyggelsen og veien når du er nede. Denne runden, innkludert en pause på toppen, bør du regne 1:45 time på. Da holder du et makelig turtempo.

Hvordan komme hit:  Du tar av i meierikrossen i Ålgård og følger skiltet som viser opp til Gjesdalhallen. Bilen parkeres ved hallen. Turen starter på veien som går videre oppover til høyre for hallen ca 300 – 400 meter. Når du kommer opp til barnehagen i den kraftige svingen, står tavlene der å viser vei ut i terrenget. God tur !

Ny informasjon: Det er nå laget en ny parkeringsplass lenger oppe. Den er laget i forbindelse med den store idrettsparken som skal lages. Kjør forbi Gjesdalhallen og ca 300 meter, så svinger veien til både høyre og venstre. Ta til venstre. God tur.

Dette innlegget ble publisert i Gjesdal, Normal, Rogaland, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.