Utsikt fra varden

Vi kjører opp her.

Denne turen går til en topp nære Rosendal, startpunktet er i Dimmelsvik. Vi skal opp til Kviteggi. Fjellet har litt forskjellige navn etter hvem du spør, men vi holder oss til det som står på skiltene i heia. En betydelig del av turen går på skogsvei, bratt oppover. Siste delen er i terrenget. Vi kjører opp ved dette skiltet og parkerer på oppsiden av loven, her er det parkering til flere biler. Starten er på veien oppover.

Vi følger skogsveien

Det er bratt oppover, men fin skogsvei å gå på. Mange høydemeter blir tatt på denne veien. Høyeste punktet på turen er 675 meter over havet, men varden ligger litt lengre fremme og du må gå ned til den. Denne er på 620 meter over havet. Men, veien ja, denne følger vi langt, helt til endes faktisk. Her står det et hus av et slags slag, trolig noe i forbindelse med et lite kraftverk, men dette er vi ikke sikre på.

Vi skal over brua

Følg stien rett frem, etter et par hundre meter kommer du til skilter som viser vei videre. Vi skal til Kviteggi, og skal da til venstre over brua, over elva. Rødmerkingen er god så dette er enkelt å finne frem i. Kort etter er du oppe ved det høyeste punktet, men som tidligere nevnt, skal du videre nedover til varden. Herfra har du en nydelig utsikt over et pent landskap.

Kviteggi

Du ser også opp til varden på Melderskin om du vet hvor du skal se. Vi brukte 2 timer og 40 minutt å gå. men med pausen på toppen ble det litt over tre timer. Synes du Melderskin blir for brutal, skal du godt vurdere denne som er en hel del enklere. Turen ned igjen mot bilen går samme vei og i fint vær er dette en aldeles flott plass.

God tur.

Hvordan komme hit:  Kjør av hovedveien ved «Best» stasjonen i Dimmelsvik (Rett sør for Rosendal), og inn til Tveito. Her står skiltene du ser nest øverst å viser vei ved gården.

Vi parkerer

En liten demning i starten

Skogsveien oppover

Videre oppover

Rosendalsalpene i det fjerne

Der nede var brua

Det mørke partiet der oppe til venstre er Melderskin

Fra øverste punkt

Rosendal inne i vika der borte

Fin sommerdag

Mer av bygda

Vår rute

Oversiktskart

Dette innlegget ble publisert i Hordaland, Normal, Tid: 1 - 3 timer, Tid: 3 - 5 timer. Bokmerk permalenken.