Statens Varde / Sedeknuden

Statens Varde

Startpunktet nede

Statens Varde ligger helt sør i Sokndal kommune, og Åna-Sira blir mer det rette navnet å bruke. Turen er merket som en rundtur for dem som ønsker dette. Det er et typisk landskap for område her, mye knauser og lavere fjell, helt ute mot havet. Toppen ligger på drøye 300 meter over havet. Vi tok rundturen, men vi hadde en bil på parkering oppe, og en annen bil på parkeringen nede.

Det starter bratt

Fordelen med dette er at du slipper å gå den biten på vei for å fullføre runden, det blir altså ikke en hel runde. Da kan du altså velge å starte ned ved Åna-Sira, eller du kan starte oppe, før du kommer ned til bygda. Forskjellen er enkel, starter du nede, får du flere høydemeter å gå opp. Vi gjorde det. Starten er bratt, og bakken varer en stund, men når du er kommet opp til masta, har du tatt mye av høyden.

Statens Varde

Det er ei telemast på vei opp, etter at du har fått med deg utsikten herfra, og fjorden inn til Åna-Sira, skal du noen få meter tilbake, og bratt opp igjen noen meter. Nå kommer du opp til en liten topp med to varder. Her forsvinner merkingen, men følg bare den tydelige stien videre, så treffer du både merker og skilter igjen. Herfra ser du varden til Staten også til høyre.

Toppen

Nå skal du videre ned ei kløft, bortover nede i en liten dal, så bærer det rett opp til varden vår. Bratt men ikke langt. Utsikten fra toppen er verd strevet. Vi tar en god pause og spiser litt mat, samt nyter utsikten. Her ser vi rett ned til Åna-Sira og ut i storhavet. Videre slynger stien seg bort til øverste parkering, der vi har den andre bilen stående. Vil du gjøre det enklere for deg selv, går du motsatt vei av det vi gjorde.

Hvordan komme hit:  Kjør fra Sokndal og i retning Flekkefjord. Du skal ikke så langt, etter Jøssingfjord kommer du til Åna-Sira. Før du kjører ned de siste svingene til Åna, ser du skiltene på øvre parkeringsplass. Har du to biler, parkerer du en her. Den andre kjører du ned til sandtaket, bare et par hundre meter før butikken. Gode skilt her også. Vi brukte snaue 2 timer på turen, men med en god pause på toppen, ble det over 2 timer om du tar den med. Vi målte turen til 4,5 kilometer, uten veistumpen siden vi hadde to biler.

Parkeringen nede. Ta inn veien til venstre her og følg merkingen

Først i skog og det er bratt

Et stykke oppe ser vi ned i bygda

Og ut fjorden

Telemasta

Videre oppover

Lite vann, med havet bak

Zoomet bilde

Greit å finne frem

Varden opp til venstre

Her er den, og postkassen er på plass

Fin varde

Utsikten er der

Flott ettermiddag

Typisk landskap for området her

Åna-Sira sett fra toppen

Vindmøller

Vi skal til bilen som står på øvre parkering

Lite å utsette på informasjonen

Siste biten

Der er vi på øvre parkering

Skiltene på øvre parkering

Skisse

Vår tur denne dagen

Dette innlegget ble publisert i Normal, Rogaland, Sokndal, Tid: 1 - 3 timer. Bokmerk permalenken.