Nedre Espedal – Frafjordheiene

Flott i mai måned her oppe

Turen vår starter fra Nedre Espedal i gamle Forsand kommune, nå Sandnes. Det er gode skilter der turen starter, selv om dem burde vært frisket opp. Der du parkerer, skal du gå i retningen der det er støpt ei bru over bekken, dette er starten på turen. Du skal altså over denne støpte brua. Så er det bare å følge sti og merker oppover. For det er dette det er, oppover.

Her starter turen
Du skal over denne støpte brua
Svært mye motbakke i starten av turen
En liten foss som deler seg i to, kommer til syne
Der er vi kommet opp, snaue 500 meters stigning

Vel oppe på platået får vi en pust i bakken, en bakke som nå er over. Vi er kommet opp til Brekkevatnet og får oss en velfortjent drikkepause. Herfra ser du majesteten Frafjordhatten i det fjerne. Denne går de aller flere opp til fra Frafjordsiden, men det er altså mulig herfra også. Men vi skal videre innover i retning Perastølen

Brekkevatnet og Frafjordhatten bak, zoomet inn
Vi skal i denne retningen
Og etter en stund nærmer vi oss Perastølen
En nydelig plass her inne ved stølen
Blir det finere enn dette da
Filmsnutt fra området

Men vi skal videre i rening Nedre Espedalstølen. Vi går først inn til Lauvvatnet, og dreier rett til venstre derfra. Går du videre rett frem, kommer du til Valevatnet og Frafjordhatten, men vi skal ikke dit i dag. Stien er tydelig, merkingen kunne nok med fordel vært frisket opp. Men det går veldig greit å finne frem. Mellom Brekkevatnet og Lauvvatnet skal du altså til venstre. Etter en kilometer bortover langs vannet får du øye på stølen, Nedre Espedalstølen. Det er en liten støl, så du må se godt etter. Vi går ikke helt bort til stølen, men velger å svinge av i retning venstre, litt før stølen.

Lauvvatnet
Zoomer inn Frafjordhatten igjen
Der borte ser du Nedre Espedalstølen. Vi gikk ikke helt bort dit

Her vender vi venstre igjen, og det stiger noe i terrenget. På toppen, der du får utsikt til Espedalen igjen, er det litt forvirring. Det går en rødmerket sti opp til høyre, og en ned mot venstre. Du skal ned mot venstre her. Her er du inne i en lang bakke som tar deg ned igjen all høyden du gikk opp i starten.

Her er vi på vei opp mot kanten til utsikten over Espedal
Ved dette punktet skal du ned til venstre, IKKE opp til høyre
Nedre Espedal
Nå synker vi i høyde
Da var vi ferdig med Åsliskaret
Fargene var ualminnelig friske her nede

Da er det bare å følge veien bort til bilen igjen. Ca. 11 kilometer, ca. 5 timer, pluss/minus. Veldig flott oppe i heia her, så det er bare å knytte på seg skoene.

Hvordan komme hit: Kjør til Forsand og videre til Helle og Nedre Espedal, her er det merket opp til turststarten.

Dette innlegget ble publisert i Forsand, Gjerdeklyver, Normal, Rogaland, Sandnes, Tid: 3 - 5 timer, Tid: Heldagsturer. Bokmerk permalenken.