Rambjørheia og Rambjørknuten

Rambjørknuten

Startpunktet på Hegelstad

I dag skal vi gå den gamle driftsveien over Rambjørheia fra Hegelstad til Austrumdal. Mellom disse to plassene ligger Rambjørknuten som en liten avstikker. Vi skal opp dit også. Hele veien over er rødmerket, men avstikkeren opp til Rambjørknuten er ikke merket, kun noen få nødlinger. Bli med oss på denne drøye 16 kilometer lange turen i flott terreng. Vi starter ved tavla du ser til venstre.

Her er tavla

Startpunktet ligger et stykke oppe i heia, det går en gårdsvei opp dit. ved siste avkjørsel, en drøy kilometer før tavla, er det satt opp skilt med privat vei. Vi spurte en av grunneierne om lov å kjøre opp, og han var grei og gav oss tillatelse til dette. Kanskje burde kommunen vurdere å flytte turtavlen sin, all den tid den ligger langt innenfor privat vei og innkjøring forbudt ? Noen burde se på dette..

Ta av til venstre her

For det er vanskelig å finne frem, når det er et så tydelig skilt om at det ikke er lov å kjøre opp til tavla. Nok om det, vi starter turen oppover grusveien bak den store steinen du ser på bilde ovenfor. Etter noen få hundre meter blir du ledet av grusveien ved skiltet her, og nå er det bare terreng som gjelder helt til Austrumdal. Legg merke til at stien går til venstre for det første vannet, Holmavatnet.

Nydelig landskap

Vi var på vei til høyre for vannet, men fant fort ut at det var feil, ut over denne plassen er turen veldig godet merket. Vi fortsetter inn en liten dal hvor vi har Stokkafjellet på venstre side og Lindefjellet på høyre side. Kort etter passerer vi Indra Linnevatnet. Stien vender så litt mot nordvest før den veder litt mer østlig igjen. Vi får Kleivaknuten på vår høyre side. Det stiger noe i terrenget, ujevnt, hele tiden.

Legg merke til steinen i vannet

Vi nærmer oss Ytra Mjelkevatnet som vi passerer på venstre siden. Nå nærmer vi oss hjertet i Rambjørheia, men det er fortsatt et stykke igjen til vi skal ta av mot heias høyeste topp. Men etterhvert nærmer vi oss punktet det vi skal opp på Rambjørknuten. Ved steinen du ser i vannet på bilde til venstre, SKAL du inn til høyre. Skal du til toppen, MÅ du av rødmerket sti her.

Her skal du til høyre, ca. 20 meter, og opp bakken, på en måte tilbake.

Inn med pilen og opp til høyre

Her er vi godt oppe i bakken, og vi ser ned på steinen i vannet

Bratt kneik opp

Det er bratt oppover mot varden på toppen, men det er verd strevet, du verden, ja. Når du er oppe på første avsatsen, fortsetter du rett frem videre, i bein linje fra vannet og opp. Du ser toppen herfra, men ikke varden. Kun etter et par minutter kommer den store og flotte varden til syne. Fra steinen i vannet og opp brukes neppe mer en 30 minutter. Fra toppen ser du klart mange turmål, som Stora Skykula og Vinjakula med flere.

Sørover

Det er luftig her oppe, toppen ligger på 812 moh. Vi strakk oss noen få meter til, så jeg på GPSen som var med. Matpausen ble lagt til, bak varden. Her var vi i le for vær og vind, så det var bare supert. Vi så radaren på Stora Skykula, som snurret rundt og rundt. Vinjakula er tydelig. Trollakyrkja ser du også bort til, men den er ikke å få øye på, herfra. Vi ser mot Vallresknuten og Frafjordhatten, De høyeste toppene i retning Sirdal kan også følges.

Oppbygget driftsvei er synlig her.

Men vi må videre. Turen ned til den rødmerkede stien ved steinen i vannet, går samme vei ned, som opp. Starter du fra Hegelstad som vi gjorde, er du mer enn halvveis her. På vei mot Austrumdal er det i starten herfra noe kuppert til å begynne med. Flere plasser kan du se at det har vært en driftsvei her, en gang i tiden, men kun i små korte partier. Det meste av turen går på sti.

Helt til høyre i bilde står bilen vår.

Turens lengde inklusiv avstikkeren til Rambjørknuten, målte vi til 16,15 kilometer. I rolig turtempo denne dagen ble tidsforbruket 6 timer og 40 minutter. Dette er inklusiv fotografering, filming, drikkepauser og matpauser. Gangtiden er kortere i turtempo. Turen er fantastisk for deg som har noen turers erfaring fra før, den vil nok oppleves som «for hard» for en nybegynner i fjellet.

Hvordan komme hit:  Ta av fra E-39 på Vikeså, og inn på FV-503, som er skiltet til Byrkjedal. Du skal ikke så langt, etter noen kilometer tar du av veien  der det er skiltet til høyre mot Hegelstad. Følg veien til du kommer til en motbakke FØR en bakketopp. I denne motbakken går det en avstikker NED til høyre. Du skal egentlig ned her, men det er altså her det er satt opp skilt med «Privat vei, innkjøring forbudt». Vi spurte om lov å kjøre opp til kommunens tavle, og fikk lov til det. Hvis du ikke får lov å kjøre, blir det mer enn en kilometer på grusvei, nærmere to faktisk, før du kommer til turtavla med den store steinen. Da vil den avstanden komme i tillegg til den strekningen vi viser til. God tur.

Startpunktet på Hegelstad

Fortsett på grusveien bak den store steinen ved tavla

Ta av til venstre her

Husk, første vann passeres på venstre side

Våre trofaste venner er med

Været bedrer seg kraftig

Nydelig natur

Håper dette frister deg å ta turen

Flere flotte vann innover

Følg skiltet mot Austrumdal

Vi skal opp denne røysa

Fin merking

Vårt land er bygget på vannkraft

Mye myrull og litt multer

Det er flott i heia nå, men bekkene er tørket ut…

Her ser du antydning til driftsveien igjen

Noen få meter til med tydelig driftsvei

Så er vi kommet til denne steinen i vannet, der vi skal opp til Rambjørknuten. Følg pilen

Veien opp til varden er en avstikker, og den er ikke merket

Der har du målet for oppstigningen

Det må selvsagt fotograferes

Sørover fra varden

Langt over tregrensa

Været ble strålende

Vi er på «taket» i område her

Vi er nå nede fra toppen og tilbake på rødmerket sti. For en praktfull natur.

Ser ut som et fuglehode ?

Hadde du startet fra Austrudal siden, ville du sett varden på lang avstand

Her starter nedoverbakkene mot Austrumdal

Fortsatt god sti

Ferdig med skog og nesten nede

Inni skogen til høyre for huset, står bilen

Takk for turen

Skisse av turen

Start: Hegelstad
Slutt: Austrumdal

Dette innlegget ble publisert i Bjerkreim, Gjerdeklyver, Rogaland, Tid: Heldagsturer, Utfordrende. Bokmerk permalenken.